به جز شکستن صفحه نمایش، بدترین بلایی که می تواند سر موبایلتان بیاید، خیس شدن است! شاید تا به حال برای شما هم پیش آمده باشد که گوشی از دستتان لیز می خورد و داخل جوب، پارچ آب یا نوشیدنی، رودخانه و هر جای دیگری می افتد که در نهایت آب از درز های آن نفوذ می کند و گوشی یکباره خاموش می شود!

البته که برخی از افراد برای مواجه نشدن با این معضل، از همان اول یک گوشی ضد آب تهیه می کنند.

خیس شدن گوشی یکی از اتفاق هایی است که به شدت پتانسیل ایجاد استرس را دارد. به همین دلیل اکثرا افراد بلافاصله با یک جستجوی سطحی در موتور های جستجو به راه حل های اشتباه و مقطعی می رسند و کار تعمیر گوشی آب خورده را سخت تر می کنند.

با گوشی آب خورده چه کار کنیم؟

احتمال خراب شدن گوشی خیس شده به عوامل متعددی مانند کیفیت ساخت گوشی، مدت زمانی که گوشی در آب بوده و نوع باتری بستگی دارد.

باتری گوشی یکی از مهم ترین عوامل موثر در میزان خرابی موبایل (زمان خیس شدن) است. معمولا گوشی هایی که باتری آن ها اتمی نیست و به سادگی جدا می شود بیشتر در معرض شکل گیری این مشکل قرار دارند.

دلیل این مسئله هم درز های موجود در پشت گوشی است. وقتی آب از فاصله ی بین درب و باتری گوشی به درون  گوشی نفوذ کند، اتصال کوتاهی شکل میگیرد و قطعات الکترونیکی آسیب می بینند.

اگر باتری مدت زمان زیادی خیس بماند، قطعا دچار مشکل خواهد شد. تا جای امکان باید باتری موبایل در کمترین زمان ممکن خشک شود تا دچار مشکل نشود.

امکان خشک کردن گوشی با روش های متفاوت ممکن است اما بهتر است این کار را به یک متخصص بسپارید. فرآیند خشک کردن قسمت های مختلف گوشی، بسیار حساس است و در صورتی که کوچکترین اشتباهی انجام بدهید، به قسمت های دیگر آسیب وارد می کنید.

تنها کاری که شما باید انجام بدهید این است که قسمت های مختلف (که در دسترس) هستند را با یک پارچه لطیف خشک کنید.

کارهایی که برای تعمیر گوشی آب خورده نباید انجام بدهید!

برخی افراد فکر می کنند اگر گوشی موبایل درون آب افتاد یا به هر دلیلی خیس شد دیگر باید فکر یک جایگزین باشند و گوشی آب خورده را دور بیاندازند! در صورتی که اینطور نیست و گاهی اوقات می توان گوشی آب خورده را نجات داد. البته به شرطی که اقدامات غیر منطقی انجام ندهید.

متاسفانه باور‌های اشتباهی تحت عنوان آموزش تعمیر گوشی آب خورده در اینترنت وجود دارد که افراد در نهایت نا امیدی به عنوان آخرین دستاویز از این روش های کاملا اشتباه استفاده می کنند و به نتایج معکوس می رسند. در ادامه به تعدادی از این اشتباهات اشاره می کنیم.

1- خشک کردن گوشی با برنج نپخته

یکی از رایج ترین باور های اشتباه در مورد تعمیر گوشی خیس شده، استفاده از سطل برنج است. قرار دادن گوشی خیس شده در برنج پخته نشده تا حدودی رطوبت داخل گوشی را از بین می برد اما راه ورود گرد و غبار به سادگی باز می شود و همان گرد برنج به سادگی به داخل گوشی نفوذ می کند. در نهایت شاهد مختل شده عملکرد قسمت هایی از گوشی خواهید بود.

2- قرار دادن گوشی آب خورده در فریزر

عجیب ترین راه حلی که برای تعمیر گوشی آب خورده ارائه شده، قرار دادن گوشی در فریزر یا یخچال است! اگر گوشی در فریزر قرار بگیرد نه تنها رطوبت آن از بین نمیرود بلکه مایعی که درون  LCD قرار دارد یخ می زند و این بار باید تعمیر ال سی دی گوشی آب خورده را هم به لیست موارد تعمیری اضافه کنید.

3- خشک کردن گوشی با سشوار و جارو برقی

جارو برقی و سشوار بدترین وسایلی هستند که می توان از آن ها برای تعمیر گوشی آب خورده استفاده کرد. باد سشوار رطوبت داخل گوشی را به سادگی پخش می کند و قسمت هایی که خشک هستند هم خیس می شوند!

البته که حرارت ناشی از باد سشوار یا جارو برقی در نهایت به آی سی های گوشی آسیب وارد می کنند و هزینه جدیدی روی دست شما می گذارد.

اگر گوشیتان خیس شد به هیچ عنوان این 3 کار اشتباه را انجام ندهید و گوشی را اصلا روشن نکنید.

تنها کاری که زمان خیس شدن گوشی باید انجام بدهید این است که قاب گوشی و کارت حافظه گوشی را از آن جدا کنید و تعمیرات گوشی را به یک متخصص بسپارید.

علائم گوشی آب خورده چیست؟

برای اینکه متوجه شوید مشکل پیش امده برای ال سی دی شما در اثر مایعات بوده یا موارد دیگر با هم چند مورد که نشان دهنده آب خوردگی میباشد را بررسی می کنیم:

آثار مایعات روی گوشی

اگر گوشی شما داری قاب است در صورتی که مشکوک به آب خوردگی بودید بهترین کار این است که اول کاور یا قاب را جدا کنید و اطراف گوشی را به دقت نگاه کنید. ممکن است در کنار سوکت شارژ کمی سولفاته شده و یا در کنار درز های گوشی کمی حالات چسبندگی مشاهده شود .

لک تیره روی ال سی دی

بهترین حالت اب خوردگی ال سی دی این است که دستگاه روشن میشود و تصویر دارد ولی روی ال سی دی لکه های تیره ای ایجاد شده است. در این حالت باید ال سی دی تعویض و آثار مایعات روی ال سی دی ( از داخل ) تمیز گردد.

تصویر ندارید ولی دستگاه روشن می شود

در این حالت در اثر مایعات وارد شده ال سی دی سوخته و در اکثر اوقات با تعویض ال سی دی مشکل حل میشود ولی در برخی از موارد به دلیل شدت آب خوردگی نیاز به تعمیرات مادربرد خواهد بود.

تصویر ندارید و روشن نمی شود

در این حالت حتما باید مادربرد نیز مورد بررسی قرار بگیرد . بهترین کار مراجعه به مراکز معتبر جهت تعمیر گوشی میباشد .

لیبل وید

در داخل تمامی دستگاه های الکترونیکی لیبلی وجود دارد که در صورت ورود مایعات به داخل گوشی رنگ این لیبل از سفید به قرمز تغییر رنگ میدهد. این لیبل با باز کردن گوشی قابل مشاهده میشود و فقط تعمیرکاران توانایی مشاهده این لیبل را پس از باز کردن دستگاه خواهند داشت.

سوالات متداول در مورد گوشی آب خورده

امکان دارد آب خوردگی دستگاه روی باقی قطعات دستگاه نیز تاثیر بگذارد؟

متاسفانه جواب این سوال بله است، زیرا مایعات به راحتی در همه قطعات به راحتی نفوذ میکند و در صورتی که آثار مایعات روی برد دستگاه باقی بماند، آن قسمت دچار سولفاتگی میشود و به مرور زمان در کارکرد باقی قطعات اختلال ایجاد میکند زیرا سولفاته ایجاد شده رسانا هست و گاهی باعث آسیب شدید به برد می شود.

آیا تعمیرات ال سی دی آب خورده با گارانتی انجام می شود؟

خیر، آب خوردگی و ضربه خوردگی باعث ابطال شرایط گارانتی می شود، اما امکان دارد بعضی از گارانتی ها پس از تعویض ال سی دی آب خورده ( خارج از گارانتی با دریافت هزینه ) دوباره دستگاه در شرایط گارانتی قرار بگیرد که این امر کاملا توسط گارانتی تعیین می گردد.

چرا پس از نفوذ مایعات گوشی خراب می شود؟

اگر هنگام نفوذ آب به داخل دستگاه، ولتاژی داخل مدار آن نباشد تقریبا آسیبی به آن نمی رسد و اگر دستگاه خشک شود و مجددا جریان در مدار برقرار گردد، دستگاه بدون هیچ مشکلی کار می‌کند .اما اگر مایع نفوذ کرده آب خالص نباشد ( که معمولا نیست) و جریان در مدار برقرار باشد (که معمولا برقرار است) بین قطعات عمل الکترولیز انجام می‌شود و این باعث اتصالی و خورده شدن مدار چاپی و قطعات برد می‌شود. به موبایل یا تبلتی که مایع به داخل آن نفوذ کرده است، اصطلاحا موبایل یا تبلت آب خورده یا به انگلیسی water damage  گفته می‌شود.

Water spilled onto the smartphone Drops of water on screen mobile

توصیه می شود برای تعمیر گوشی خیس شده حتما به متخصصان مراجعه کنید تا با بررسی قطعات مختلف گوشی، از سلامت کلی گوشی اطمینان خاطر پیدا کنید.

منابع :

https://janebi.com/mag/fixing-phone-dropped-in-water -https://mohandesbiaziat.ir/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%DB%8C%D8%A8-%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%DA%AF%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%A8-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%87-%DA%AF%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D9%87/ –

4 نظر بر روی «تعمیر ال سی دی گوشی آب خورده»

  1. سلام گوشی من ردمی نوت۹پرو هست،دررحد ۵ثانیه آب خورده آب هم تمیز بوده یعنی نمک نداشته و گل آلود هم نبوده،الان تقرببا سه روز میگذره دو روز اول که خاموش کردم و گذاشتم یک کنار و برنج هم گذاشتمش،الان گوشی رو روشن کردم،درصد باتری قبل از آب خوردگی ۳۵درصد بود روشن هم کردم ۳۵ بود،اسپیکر جا سیم کارت نمایشگر،تاچ،دوربین و خلاصه همچی سالمع گوشی هم درست شارژ میشه مشکلی نداره،از دوتا تعمیر کار هم پرسیدم گفتن اگه مشکل نداره یعنی گوشی درسته و راحت استفاده کنید،خواستم نظر شما رو هم بدونم،ممنون میشم پاسخ بدید

  2. سلام
    برام جالبه که شما تو مقاله تون گفتین نباید از باد سشوار برای خشک کردن گوشی استفاده کرد . تا امروز بهترین روشی که همه پیشنهاد میدادن باد سشوار بود برای خشک کردن آب از رو گوشی. مرسی که مطالب مفیدی تو سایتتون قرار دادید.

  3. دوست عزیز یک نکته ای را جا گذاشتین در گوشی های امولد مثل بیشتر مدل های سامسونگ اگر گوشی ابخورده باشد و تصویر نیاید و برد روشن شود یا تاچ درست کار نکند یا اصلا کار نکند به دلیل سولفاته کردن فلت ال سی دی است و با بردن به یک مرکز متخصص و تعویض فلت مشکل رفع میشود ما کارمان همین است و متاسفانه اطلاعات مردم در این موارد خیلی کم است برای همتون اروزی موفقیت دارم❤️

دیدگاهتان را بنویسید