خیلی از ما در مواقعی که گوشی شارژ می‌شود، مشغول بازی کردن، مسیج دادن یا اینستاگرام گردی هستیم، گاهی هم همه کارها را باهم انجام می‌دهیم. همین موضوع به ظاهر پیش پا افتاده، یکی از دلایل کم شدن شارژ گوشی هنگام شارژ کردن است، چون ممکن است سرعت شارژ کمتر از سرعت تخلیه برق باشد، البته دلایل مختلفی می‌تواند وجود داشته باشد. نگهداری از گوشی و  لوازم جانبی اون، خیلی در  ایجاد این پیشامدها اثرگذار است.

 

  • کم شدن شارژ گوشی به دلیل استفاده از وای فای یا دیتا هنگام شارژ شدن

 همه ما می‌دانیم که اولین قاتل شارژ گوشی و کم شدن شارژ گوشی هنگام شارژ کردن، استفاده از وای فای یا موبایل دیتاست، گرفتن نوتیفیکیشن از برنامه‌هایی مثل واتس آپ، اینستاگرام، بازی‌ها و برنامه‌های دیگر این مشکل را به وجود می‌آورد. اگر گوشی شما شارژ سریع نداشته باشد بیشتر با مشکلات کم شدن شارژ مواجه می‌شوید، پس در نتیجه موقع شارژ کردن، حتما وای فای و موبایل دیتا رو خاموش کنید، خاموش نکردن وای فای موقع شارژ به مرور زمان به باتری آسیب می‌رساند، بنابراین همیشه موبایلتان را زمانی که شارژ می‌شود، رها کنید.

استفاده از دیتای موبایل

  • باتری

ممکن است مشکل از قدیمی بودن باتری دستگاه باشد، یک روش ساده برای تست باتری وجود دارد که متوجه شوید، باتری شما خوب کار می‌کند یا نه. اگر در طرفین باتری، کمی برجستگی وجود داشت، باتری، مشکل دارد. اما مشکل اینجاست که الان تلفن‌های هوشمند جدید، باتری داخلی دارند و نمی‌توانید مثل باتری‌های قدیمی جا به جا کنید. اما در هر دو صورت برآمدگی باتری، نشانه خوبی نیست.

باتری

  • کابل‌هایUSB مشکل دار

کابل های موبایل

 سیم شارژ یا کابل تاثیر مستقیمی روی انتقال انرژی و سرعت شارژ باتری دارد کابل‌های USB مشکل دار باعث قطع و وصل شدن شارژ تلفن می‌شوند. دو روش وجود دارد تا مطمئن شویم که دلیل کم شدن شارژ گوشی هنگام شارژ کردن، کابل‌های USB است. اول اینکه می‌توانید با کابل USB دیگری امتحان کنید ولی از آداپتور اصلی استفاده کنید، یا با استفاده از برنامه Amprere تست بگیرید. البته این برنامه برای اندروید است که شارژ باتری گوشی را بررسی می‌کند. در مورد گوشی‌های آیفون هم سعی کنید با چند کابل مختلف تست کنید، البته به این موضوع توجه کنید که آمپر پایین باعث کند شدن شارژ آیفون می‌شود. نکته قابل توجه از سیم‌های زیاد بلند برای شارژ استفاده نکنید، چون پروسه شارژ کردن به کندی انجام می‌شود.

کابل شارژ

  • هنگام شارژ شدن با گوشی کار نکنید

استفاده کردن از گوشی هنگام شارژ شدن علت داغ شدن گوشی شماست، چون باز کردن اپ‌های زیاد حین شارژ شدن، گوشی را گرم می‌کند و از طرف دیگر باعث کم شدن شارژ گوشی می‌شود، پس صبور باشید، و هنگام شارژ شدن به گوشی استراحت بدهید. علت‌های دیگری هم  برای داغ شدن گوشی وجود دارد که می‌تواند از بازی طولانی مدت باشد، چون پردازشگر گرافیکی شما مدام درحال کار کردن است و انرژی زیادی از گوشی می‌گیرد، یا تماشای طولانی مدت آنلاین فیلم باعث می‌شود به پردازنده فشار بیاد، چون تلفن، مجبور است داده‌های ویدیویی را لود کند و نمایشگر برای مدت طولانی فعال باشد. دلیل دیگه می‌تواند از استفاده نادرست تنظیمات باشد، بک گراندهای متحرک و یا روشنایی زیاد صفحه نمایش می‌تواند در کم شدن شارژ گوشی هنگام شارژ شدن تاثیر داشته باشد.

 

  • برنامه‌های پس زمینه تلفن همراه

برنامه های پس زمینه

قبل از شارژ کردن، برنامه‌های باز پس زمینه را پاک ‌کنیم، چون در حین شارژ، این برنامه‌ها اجرا می‌شوند، وقتی برنامه‌های زیادی در پس زمینه اجرا بشود، به رم فشار زیادی می‌آید. اگه گوشیتان اندروید است از برنامه Task manager استفاده کنید تا به شما یادآوری کند که برنامه‌های باز را پاک کنید. البته این را هم بگوییم برخی می‌گویند که بهتر است به جای بستن برنامه‌ها از Power Saving در اندرویدو IOS استفاده کنیم.

علت کم شده شارژ

  • پورت شارژ مشکل دارد

در مواقعی که گوشیتان را شارژ می‌کنید، یا شارژ نمی‌شود، یا کند شارژ می‌شود و یا شارژ کم می‌شود پورت را چک کنید احتمالا پورت شارژ مشکل دارد و ممکن است آسیب دیده باشد، پین‌های الکتریکی پورت شارژ بسیار ظریف هستند و هر چیزی ممکن است خرابش کند، ممکن است در آب قرار گرفته باشد و یا محکم به جایی برخورد کرده باشد و یا گرد و غبار یا چیزی چسبنده بر روی آن قرار گرفته باشد و یا زنگ زدگی داشته باشد. دلیل دیگر این که از پورت‌های دیگری استفاده می‎کنید، ترجیحا  با پورت اصلی گوشی شارژ کنید، وقتی با شارژهای دیگر کار می‌کنید، باعث می‌شود که جریان خروجی برق، نتواند مصرف برق تلفن همراه شما رو جبران کند پس شما باید در هر برندی مثل گوشی هوآوی، سامسونگ، اپل و غیره  از پورت اصلی همان برند استفاده کنید.

شارژ معکوس

  • گوشی خود را اصلا با کامپیوتر شارژ نکنید

شارژ معکوس

 یکی از دلایل دیگر شارژ کردن گوشی با کامپوتر است و ما نباید گوشی را با لپ تاپ یا کامپیوترها شارژ کنیم. شارژ با پورت USB لپ تاپ نه تنها بیشتر طول می‌کشد بلکه برای گوشی مضر است. فشار پورت‌های USB متفاوت است و گرمای بیشتری تولید می‌کند. باتری لپ تاپ‌ها معمولا بین  60 – 120  وات ساعتی است اما تلفن همراه باتری 11 وات ساعتی ممکن است داشته باشد و یک USB معمولی می‌تواند 1 آمپر در 5 ولت را تامین کند، برای همین، با شارژر اصلی کار کنید، و آن را به پریز وصل کنید، در این روش ترانسفورماتور، جریان مستقیم برق را منتقل می‌کند و در نتیجه عمر مفید باتری دستگاه، بیشتر هم می‌شود.

 

  • نگذارید باتری تا 20 درصد خالی شود

اگر باتری گوشی شما بیش از اندازه تخلیه شود به عمر مفید باتری آسیب وارد می‌شود و باتری گوشی، رو به پیری زودرس می‌رود، تحقیقات نشان داده است اگه شما به طور منظم گوشیتان را شارژ کنید، عمر مفید باتری بین 300 تا 500 سیکل شارژ می‌شود اما اگر اجازه بدهید گوشی بین 25 تا 50 درصد برسد این چرخه بین 1000 تا 2500 هم می‎رسد اگر گوشی سامسونگ یا هر برند دیگری دارید، حتما طریقه شارژ درست آن را مطالعه کنید.

باتری

  • شب تا صبح گوشی خود را به شارژ نزنید

باتری گوشی را نذارید تا 100% شارژ بشود، اگه می‌خواهید بخوابید همون اندازه که شارژ شد از کابل دربیاورید و صبح که بیدار شدید دوباره شارژ کنید. گوشیتان را تا 70 درصد شارژ کنید چرخه عمر مفید باتری شما بیشتر می‌شود. فرقی نمی‌کند گوشی شما شیائومی، اپل یا سامسونگ است، دقت کنید که نذارید شب تا صبح شارژ شود.

شارژ کردن شب تا صبح گوشی

  • آداپتور گوشی خراب است

اگه گوشیتان را به شارژ زده‌اید و عدد شارژ زیاد نشده است و یا کم شده، ممکن است اشکال از آداپتور باشد. اولین کاری که می‌کنید آداپتور را عوض کنید، اگه با آداپتور دیگه مشکلی نداشت، پس علت شارژ نشدن، آداپتور است که البته طبیعی است چون نوسانات برق در طولانی مدت می‌تواند به آداپتور آسیب بزند و آن را ضعیف کند، اما آداپتور و کابل USB در صورتیکه خراب بشوند  قابل تعمیر نیستند و باید به دنبال یه آداپتور جدید باشید.

آداپتور

  • آیا شارژ با پاور بانک‌ها برای گوشی مضر است؟

در حالت عادی پاور بانک‌ها همان میزان برقی را تامین می‌کنند که گوشی برای شارژ به آن نیاز دارد. برای گوشی فرقی نمی‌کند که از چه منبع تغذیه‌ای شارژ بشود، مهم این است که میزان ولتاژ مورد نیاز را منتقل کند، تلفن‌های هوشمند برای شارژ شدن به ورودی 5 ولت نیاز دارند، حالا در بعضی مواقع بیش از 5 ولت برق مصرف می‌کنند، مثلا بعضی پاوربانک‌ها تا 20 ولت می‌توانند تامین کنند، که این میزان برای گوشی شما مضر است. با وجود اینکه پاوربانک نمی‌تواند به گوشی شما آسیب بزند، اما رعایت بعضی نکات می‌تواند از احتمالات آن کم کند، قبل از اینکه پاوربانک بخرید، حتما دقت کنید که یه مارک با کیفیت بالا بخرید، و دوم اینکه از پاوربانک‌های آسیب دیده استفاده نکنید، زیرا می‌توانند تلفن شمارو خراب کنند و یکی از دلایل کم شدن شارژ گوشی هنگام شارژ کردن باشند.

معکوس شارژ شدن

  • راه حل ممکن برای کاهش درصد باتری در هنگام شارژ:

  1. اگر باتری شما کمتر از 20 درصد است، به حالت هواپیما بروید.در اینجا به معنای عدم ارتباط است، با این حال تلفن شما روشن است.
  2. برنامه‌های اخیر که در پس زمینه فعال هستند را با نگه داشتن دکمه HOME ببندید و سپس همه را پاک کنید.
  3. شبکه داده نسبت به وای فای باتری بیشتری مصرف می‌کند، بنابراین اگر به وای فای دسترسی دارید از آن استفاده کنید و داده‌های خود را خاموش کنید.
  4. می‌توانید راه اندازی را در حالت بازیابی یا ایمن (Safe Mode) امتحان کنید.گوشی خود را خاموش کنید و کلید کاهش صدا + روشن و خاموش را نگه دارید تا دستگاه روشن شود و لوگو سازنده دستگاه نمایش داده شود به محض دیدن لوگو کلید پاور را رها کنید در حالی که هنوز کلید کاهش صدا را گرفته‌اید و صبر کنید دستگاه راه اندازی شود در این حالت پایین صفحه بصورت کمرنگ متنی با عنوان حالت ایمن نمایش داده می‌شود. (برای خروج از این حالت کافی است یک بار دستگاه را راه اندازی مجدد کنید.)
  5. به تنظیمات داده خود بروید و دکمه منو را فشار دهید و خاموش کردن برنامه‌های در حال اجرا در پس زمینه را انتخاب کنید.این باعث می‌شود تمام برنامه‌هایی که حتی زمانی که از تلفن خود استفاده نمی‌کنید فعال باقی بمانند تا شارژ باتری شما را متوقف کنند.
  6. دستگاه را کاملا خاموش کرده و از حالت خاموش به شارژ متصل کنید.
  • سوالات متداول

  •  در زمانی که به شارژر وصل شده شارژش کم میشود؟

این می‌تواند نشانه خرابی باتری باشد، همچنین می‌تواند نشانه‌ای باشد که برنامه‌هایی در پس‌زمینه در حال اجرا هستند که سریع‌تر از شارژر می‌توانند باتری را تخلیه کنند.

  • وقتی دستگاه را به شارژر وصل می‌کنیم شارژ هیچ تاثیری ندارد و در حال تخلیه باتری است؟

برای شروع، گوشی خود را راه اندازی مجدد کنید. این فقط می‌تواند نرم افزاری باشد که هنگ کرده است و سریع‌تر از آن چیزی که شارژر می‌تواند تولید کند، انرژی مصرف می‌کند. در این صورت باید متوجه گرم شدن گوشی بسیار بیشتر از حد معمول شوید. اگر راه‌اندازی مجدد کمکی نکرد، شارژر و سیم دیگری را امتحان کنید. ممکن است یکی از آنها خراب شده باشد و انرژی کافی برای اینکه تلفن فکر کند در حال شارژ است، را نمی‌تواند فراهم کند یا منبع برق متناوب (پریز) شما ممکن است از کار افتاده باشد و دیگر برق کافی را ارائه نکند. (ولتاژ برق ساختمان شما اگر کمتر از حد نامی که بر روی آداپتور ذکر شده، باشد باعث می‌شود که عملکرد مداری شارژر شما به درستی کار نکند و ولتاژ یا جریان ارسالی استاندارد نباشد).

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید