مقدمه

باتری گوشی‌ها، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های سخت افزاری آن محسوب می‌شود، که بدون آن گوشی هیچ کارایی ندارد و یکی از مهمترین فاکتورهای خرید گوشی موبایل میزان شارژ دهی باتری است. کاربران گوشی‌های هوشمند برای سلامت دستگاه خود ارزش زیادی قائل هستند ولی زمانی می‌توانید از سلامت باتری دستگاه خود اطمینان حاصل کنید، که با نکات مهم شارژ گوشی‌های تلفن همراه آشنا شوید، تا بهترین عملکرد را از باتری دستگاه مشاهده کنید. طول عمر باتری ممکن است بین سه تا پنج سال یا بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ بار شارژ باشد، پس باتری تلفن سه ساله هرگز مثل یک باتری نو کار نخواهد کرد، معمولا اولین مشکلی که باعث نارضایتی از گوشیمان می‌شود، عدم عملکرد باتری مانند روز اول و شارژ گوشی است.

  • معرفی باتری گوشی موبایل

باتری یک محفظه قابل شارژ است بعضی از باتری‌ها قابل تعویض و برخی هم غیرقابل تعویض هستن و تعویض آن توسط متخصص انجام می‌گیرد، زیرا اصلا کار راحتی نیست.

سه چیزباتری‌های لیتیوم یونی را فرسوده می‌کند: تعداد چرخه‌های شارژ، دما و طول عمر.

  • شارژ اولیه گوشی چیست؟

باتری‌ گوشی‌های هوشمند جدید از نوع لیتیوم هستند و هنگام خرید نیاز به شارژ اولیه ندارند، باتری گوشی‌های هوشمند زمان تولید، شارژ شده و مورد بررسی قرار خواهند گرفت بنابراین عبارت شارژ اولیه دیگر معنای ندارد.

شارژ اولیه گوشی

  • انواع سوکت شارژ موبایل

سوکت شارژها انواع مختلفی دارند:

  1. سوکت شارژ mini-USB: از اتصال‌های استاندارد است، که در گوشی‌های قدیمی کاربرد داشته است.

2. سوکت شارژ میکروUSB: پرکاربردترین سوکت شارژ است و در دستگاه‌های مختلف، همینطور در گوشی‌های هوشمند اندروید کاربرد دارد.

3. سوکت شارژ Type-C: جدیدترین سوکت‌ شارژ برای گوشی‌های هوشمند می‌باشد که سرعت انتقال شارژ بالایی دارد.

سوکت شارژرها

  • انواع کابل شارژ موبایل

برای شارژ کردن گوشی‌های هوشمند نیاز به کابل شارژ متناسب با سوکت‌ها داریم، که یکی از اصول شارژ باتری است.

        انواع شارژر سامسونگ

وظیفه اصلی شارژرها رساندن توان الکتریکی به باتریست. فرض کنید یک شارژر با حداکثر جریان ۲ آمپر در اختیار دارید، اما دستگاه موردنظرتان هم نیازمند چنین توان الکتریکی است؟ دستگاه شما مطابق با نیاز خود از شارژر، انرژی می‌گیرد، در نتیجه آمپر شارژ موبایل تاثیر زیادی در افزایش عمر باتری گوشی شما دارد سعی کنید از شارژرهای مخصوص برای گوشی‌های سامسونگ استفاده کنید.

        انواع شارژر شیائومی

بهترین روش شارژ گوشی شیائومی استفاده از شارژر همان گوشی است. گوشی‌‌های شیائومی مجهز به باتری‌های قوی هستند و دارای فناوری شارژ سریع هستند، پس باید از شارژرهای مخصوص و قدرتمند شیائومی استفاده کنید.

        کابل لایتنینگ

کابل شارژ گوشی‌های آیفون با گوشی‌های اندروید متفاوت است و برای شارژ گوشی‌های آیفون خود باید از این نوع کابل استفاده کنید.

      شارژر وایرلس

شارژر وایرلس برای شارژ کردن در مواقع اضطراری طراحی شد.

شارژرهای وایرلس

نکته: گرما قاتل باتری در هر دستگاه، مخصوصا تلفن همراه می‌باشد.

  • سخت‌افزار‌ها

سخت افزار

برخی از ویژگی‌های سخت‌افزاری هم در میزان شارژدهی موثرند. مثل: دوربین‌های ToF برای فوکوس بهتر، بلندگوهای استریوی قوی و صفحه‌نمایش با رزولوشن 4K  که مصرف باتری گوشی را افزایش می‌دهند.

  • نکات طلایی سخت افزاری نگه‌داری شارژ گوشی 

  1. استفاده از کابل و شارژر اصلی

پیشنهاد می‌شود از کابل و شارژر اصلی گوشی که هنگام خرید دستگاه دریافت کرده‌اید، استفاده کنید

کابل شارژ اصل

آیا می‌شود از هر شارژری استفاده کرد؟

اگر مجبور هستید از شارژر سایر برندها استفاده کنید، میزان ولتاژ و شدت جریان آن را مورد بررسی قرار دهید، مطمئن شوید که شارژر اورجینال شرکتی است و با دستگاه شما هم خوانی دارد. به هیچ عنوان برای شارژ گوشی موبایل از شارژرهاي ارزان قیمت استفاده نکنید، زیرا بارها آتش گرفتن آن‌ها هنگام شارژ مشاهده شده است.

      2. بازه‌ی شارژ مناسب دستگاه

قانون طلایی این است که شارژ باتری را بین 20 تا 90 درصد نگه دارید، وقتی به زیر 50 درصد می‌رسد آن را پر کنید، اما قبل از اینکه به 100 درصد برسد آن را از برق جدا کنید. شارژ کردن باتری در حدود 80 تا 100 درصد باعث می‌شود که باتری لیتیوم-یونی سریع‌تر فرسوده شود. در مقابل شارژ زیر 20 درصد را باید برای روزهای سخت در نظر بگیرید.

شارژ 100 درصد

نکته: خالی ‌شدن کامل باتری می‌تواند باعث واکنش‌های شیمیایی شود که با گذشت زمان، عمر باتری کم می‌شودو به گوشی آسیب زیادی به آن می‌زند، در حدی که سازنده‌های گوشی ‌هوشمند باتری محصولات جدید خود را تا ۵۰ درصد شارژ و سپس به بازار عرضه می‌کنند.

 

       3. نحوه صحیح اتصال شارژر به گوشی

هنگام متصل کردن شارژر باید به موقعیت قرارگیری سوکت شارژ توجه داشته باشید و کابل را به راحتی و بدون وارد کردن فشار به دستگاه متصل کنید، خرابی سوکت شارژ می‌تواند تاثیر زیادی در طول عمر باتری موبایل داشته باشد.

      4.  شارژ نکردن گوشی با شارژر فندکی خودرو

شارژ باتری با خودرو

 

      5. رها کردن گوشی در شارژ

اگرچند ساعت از گوشی استفاده‌ نکنیم، حداقل 1 درصد تخلیه شارژ دارد.

اگر در تمام طول شب گوشی در شارژ باشد چه می‌شود؟

باتری‌های جدید گوشی‌های هوشمند از جذب انرژی بیشتر از حد نیاز جلوگیری می‌کنند، یعنی اگرپس از چند ساعت گوشیتان کاملاً شارژ شود، مدار قطع شارژ خوردکار، جریان وردی به گوشی را قطع می‌کند و دستگاه دیگر شارژ نمی‌شود، ولی پس از مدتی گوشی تخلیه شارژ یک درصدی دارد و شارژ  به 99 درصد کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه مدار قطع جریان را متوقف شده و دوباره گوشی را از 99 به 100 درصد  شارژ می‌کند، مشخص نیست این چرخه در طول شب چند بار اتفاق می‌افتد ولی به هر حال این لوپ یک درصدی برای باتری گوشی خوب نیست و باعث ایجاد گرما می‌شود، که طول عمر باتری را کم می‌کند

شارژ گوشی در طول شب

اگر یک باتری عمدتا در وضعیت شارژ ۱۰۰ درصد قرار داشته باشد و در عین حال در محیط هم گرم باشد، بدترین وضعیت برای باتری ایجاد شده است، پس گوشی را در شارژ شبانه و در زیر بالشت نگذارید. برخی مدل‌ها در برابر گرما از خود مقاومت نشان نمی‌دهند واتصال طولانی مدت به شارژر موجب ایجاد گرما شود، پس بهتر است گوشی موبایل خود را برای طولانی مدت به شارژ نزنید.

 

       6. گرما دشمن باتری است

دمای بالا تأثیر زیادی در کاهش شارژ و عمر باتری دارد، اگر یک باتری همیشه در دمای بالا قرار بگیرد، بعد از یک سال  از ۸۰ درصد ظرفیت اولیه باتری بهره می‌برد. در روزهای گرم گوشی را در داخل داشبورد ماشین به حال خود رها نکنید.

 

       7. هنگام شارژ از دستگاه استفاده نکنید

شارژ گوشی

 

   8. کالیبره کردن باتری گوشی

 اگر باتری مدام کار کند عمرش کم می‌شود، پس هفته‌اي یک بار گوشی خود را خاموش کنید،  از طرفی جهت کالیبره کردن باتری گوشی، ماهی یک مرتبه شارژ تلفن همراه خود را به صفر برسانید و سپس تا 100 درصد شارژ کامل انجام دهید، انجام آن فقط یک مرتبه در ماه برای باتری مفید است.

 

      9. فشارهای فیزیکی

سقوط و ضربه‌ی فیزیکی آسیب‌جدی به باتری وارد می‌کند و باعث نشت مواد شیمیایی خورنده شود، که هم برای قطعات الکترونیکی و هم برای پوست بسیار مضر هستند، باتری‌های آسیب‌دیده می‌توانند بسیار خطرناک و غیر قابل پیش‌بینی باشند.

  • نرم‌افزارها

برنامه‌های زیادی در پس‌زمینه فعال می‌باشند، که در حال مصرف انرژی هستند. می‌توانید با مراجعه به بخش تاریخچه‌ی مصرف باتری در گوشی، اپلیکیشن‌های پرمصرف را شناسایی و در صورت امکان و عدم نیاز، آن‌ها را حذف کنید.

نرم افزارها

تمایل زیادی به بازی کردن با گوشی‌ دارید؟

 در زمان شارژ شدن گوشی بازی سنگین انجام ندهید، این مورد یکی از عوامل مهم آسیب به باتریست، سعی کنید در محیط خنک بازی کنید و کاور گوشی را بیرون بیاورید تا از گرم شدن بیش از گوشی جلوگیری شود.

اگر همه‌ی راه‌های محافظت از باتری گوشی را انجام دهیم و گوشی را به درستی شارژ کنیم وحتی هیچوقت آن را معرض آسیب قرار ندهیم، باز هم باتری گوشی تا ابد سالم نمی‌ماند. اگر باتری افت زیادی داشته، بهتر است آن را تعویض کنید تا طول عمر تلفن همراه افزایش یابد.

 

  • نکات طلایی نرم افزاری نگه‌داری شارژ گوشی 

 

      1. موقعیت‌یابی برنامه‌ها

لوکیشن

 

      2. شبکه‌های اجتماعی

شبکه های اجتماعی

 

      3. شارژ سریع

شارژر سریع آسیب طولانی ‌مدت به باتری نمی‌زند، زیرا شارژ سریع در دو مرحله کار می‌کند. در مرحله‌ی اول، ولتاژ زیادی به‌ سرعت و بدون اثر منفی زیاد توسط باتری جذب می‌شود، علت شارژ ۵۰ تا ۷۰ درصدی گوشی‌ها با شارژ سریع در ۱۰ تا ۳۰ دقیقه‌ی ابتدایی همین است.

شارژ سریع

سرعت شارژ در مرحله‌ی دوم کاهش می‌یابد، سرعت شارژ جهت کاهش دما و افزایش عمر باتری، کم می‌شود تا آسیب به باتری کم شود؛ در حالی که شارژ سریع به باتری گوشی آسیبی نمی‌رساند، گرمای تولید بر طول عمر آن تأثیر می‌گذارد.

 

      4. اینترنت G5

اینترنت 5G

 

     5. نور صفحه‌نمایش

در صورتی که از گوشی هوشمند خود در محیطی با نور کافی استفاده می‌کنید، بهتر است شدت نور را کاهش دهید تا بدین ترتیب، طول عمر باتری دستگاه را افزایش دهید.

ال سی دی

 

       6. مدت زمان قفل شدن نمایشگر کاهش دهید

هر بار که صفحه نمایش را روشن می‌کنید تا مدت زمان مشخصی که قبلا تایین کرده‌اید، روشن می‌ماند، حتی اگر کار شما با آن تمام شده باشد. هرچه این زمان بیشتر باشد، انرژی بیشتری صرف تولید روشنایی نمایشگر می‌شود.

 

       7. اتصال به شبکه وای فای و دیتا

اتصال شبکه تلفن همراه

       8. گوشی خودرا شارژ کنید حتی مدت زمان کوتاه

هر زمانی که می‌توانید گوشی خودرا شارژ کنید، حتی اگر چند دقیقه طول بکشد، با توجه به گفته‌هاي‌کارشناسان، شارژهای جزئی آسیبی به گوشی شما نمی‌زند.

 

       9.  گوشی را برای مدت طولانی بی‌استفاده رها نکنید 

زمانی که برای مدت زیادی باتری مورد استفاده قرار نگیرد، حدود 5 تا 10 درصد آسیب جدی می‌شود و ممکن است دیگر قابلیت شارژ را نداشته باشد. اگر قرار است در طی مدتی از گوشی خود استفاده نکنید سعی کنید شارژ آن را درحدود 40 یا 50 درصد نگه دارید.

 

      10. شارژ گوشی با کامپیوتر

شارژ توسط لپ تاپ

 

      11.  گوشی را روی حالت بهینه سازی مصرف شارژ قرار دهید

بهینه ساز باتری برای گوشی بسیار مفیدست. برای این کار حالت battery-saving که در گوشیتان در دسترس است را فعال کنید، این حالت زمانی که میزان شارژ باتریتان به ۲۰ درصد برسد اعمال می‌شوند، هرچه سریع تر گوشی به حالت power-saving mode تغییر حالت بدهد، باتری طول عمر بیشتری خواهد داشت. اگر گوشی را با لپ‌تاپ و یا کامپیوتر شارژ می‌کنید، قبل از جدا کردن گوشی از شارژ آن را ایجکت کنید، زیرا امکان دارد به فایل‌ها آسیب وارد شود و حتی از پشتیبان گیری تلفن همراه جلوگیری شود.

 

      12. ویجت‌ها را غیر فعال کنید

ویجت‌ها استفاده های بسیار کاربردی دارند، اما منبع دیگری از تخلیه باتری هستند.

 

     13. ولوم را پایین بیاورید

هر چه دستگاه تلاش کمتری برای تولید صدایی که به آن گوش می‌دهید و یا زنگ تماس‌ها کند، انرژی کمتری مصرف می‌شود.

 

     14.  حالت ویبره را غیرفعال کنید

لرزیدن گوشی نیاز به مصرف انرژی دارد، پس زمانی که به آن نیازی نیست، آن را غیرفعال کنید.

 

     15.  تعداد نوتیفیکیشن‌های دریافتی‌ را کاهش دهید

     16.    دستیار صوتی گوگل را غیر فعال کنید

     17.   بروزرسانی‌ها را بررسی کنید

بروزرسانی گوشی

      18.  گوشی را ریستارت کنید

گاهی اوقات از گوشی استفاده می‌کنید ولی بیشتر از همیشه باتری مصرف می‌شود و دلیل این مصرف بیش از حد را مشخص نیست، در این حالت یک دور گوشی را خاموش و روشن کنید.

 

      19. باتری را تعویض کنید

آخرین راه برای حل مشکل باتری تعویض آن با یک باتری جدید و تازه نفس است، ولی پیش از این حتماً از اینکه باتری سالم نیست مطمئن شوید.

 

  • شارژ سریع‌تر گوشی موبایل

روش‌هایی که تاثیر بسیار زیادی در شارژ سریع‌تر گوشی دارند:

  1. فعال‌سازی حالت هواپیما (Airplane Mode)

هر اندازه سیگنال ضعیف‌تر باشد، باتری موبایل هم به همان اندازه سریع‌تر خالی خواهد شد، یکی از روش‌های افزایش سرعت شارژ حالت هواپیماست، که می‌تواند مدت زمان شارژ مجدد دستگاه را تا 25 درصد کاهش دهد. به منظور فعال‌سازی حالت هواپیما می‌توانید نوار اعلان را از بالا به پایین کشیده و روی نماد هواپیما ضربه بزنید یا با ورود به تنظیمات (Settings) و انتخاب گزینه شبکه و اینترنت (Network and Internet)، حالت هواپیما (Airplane Mode) را انتخاب کنید.

      2. گوشی را خاموش کنید

اگر می‌خواهید در مدت زمان کم، بیشترین میزان شارژ را تجربه کنید، گوشی را هنگام اتصال به شارژر خاموش کنید.

      3. استفاده از پریز برق

پورت‌های USB، توانایی خروجی 0.5 آمپر را دارند، در حالی که معمولا شارژرهای دیواری جریان 1 آمپر را در اختیارتان قرار می‌دهند.

      4. خرید پاوربانک

از یک پاوربانک باکیفیت برای شارژ گوشی خود استفاده کنید.

پاور بانک ها

       5. قاب گوشی را جدا کنید

باتری‌ لیتیوم یونی هر اندازه خنک‌تر باشد، سریع‌تر شارژ می‌شود و باعث افزایش عمر باتری خواهد شد، بهتر است هنگام شارژ کردن گوشی موبایل، قاب دستگاه را جدا کنید تا دمای دستگاه کاهش یابد.

 نکته: باتری‌های گوشی‌ برای استفاده ساخته شده‌اند، پس نیازی نیست خود را تحت فشار قرار دهید و بیش از اندازه از باتری نگه داری کنید، زیرا در هر صورت باتری‌های لیتیوم-یونی با گذشت زمان عمرشان کم می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید