یکی از بدترین بلایی که می‌تواند سر موبایلتان بیاید، خیس شدن دستگاه تلفن همراه است! برخی از افراد برای مواجه نشدن با این معضل، از همان اول یک گوشی ضد آب تهیه می‌کنند.

  • نکاتی که باید رعایت شود تا بصورت ناخواسته به دستگاه رطوبتی نرسد و دستگاه شما از گارانتی خارج نشود:

  1. در مکان‌هایی که رطوبت بالایی وجود دارد از دستگاه استفاده نشود (مانند:حمام، استخر و مناطق دریایی و شرجی)
  2. از گذاشتن دستگاه در جیب لباس خودداری کنید، زیرا دستگاه با تعریق بدنتان خیس می‌شود.
  3. از اسپری کردن مستقیم مواد ضد­­عفونی کننده جدا خوداری کنید. (پارچه پاک کننده عینک را بصورت خیلی نرمال آغشته به مواد ضدعفونی کننده کنیم و روی صفحه دستگاه بکشیم).
  • چگونه می‌توانید متوجه شوید که گوشی شما از آب آسیب دیده است؟

  1. به دنبال مشاهده چشمی آب یا تبخیر یا علائم آب خشک شده در پشت صفحه باشید.
  2. علائم خوردگی(سولفاته: حالت سفیدک مانند ناشی از تبخیرآب) قابل مشاهده در پورت‌های ورودی مانند: سوکت شارژ و جک هندزفری را بررسی کنید.
  3. نشانگر یا برچسب آسیب مایع تغییر رنگ (LDI) را بررسی کنید. LDI معمولاً در جک هدفون، محفظه باتری یا شیار سینی سیم کارت قرار دارد. اگر گوشی شما آسیب آب داشته باشد، LDI  قرمز یا مایل به قرمز ظاهر می‌شود.

آبخوردگی گوشی

 

  • با گوشی آب خورده چه کار کنیم؟

احتمال خراب شدن گوشی خیس شده به عوامل متعددی مانند کیفیت ساخت گوشی، مدت زمانی که گوشی در آب بوده و نوع باتری بستگی دارد، در دستگاه‌هایی که باتری آنها قابلیت جدا شدن دارند به محض آبخوردگی باتری را جدا کرده وقسمت‌های قابل دسترس دستگاه را با یک پارچه لطیف خشک کرده و از گذاشتن باتری بعد از آبخوردگی بصورت جدی خودداری کنید. فرآیند خشک کردن قسمت‌های مختلف گوشی، بسیار حساس است و در صورتی که کوچکترین اشتباهی انجام بدهید، به قسمت های دیگر آسیب وارد می‌کنید و در دستگاه‌هایی که باتری آنها غیر قابل دسترس بوده و به اصطلاح دستگاه پلمپ هست بعد از آبخوردگی  بلافاصله دستگاه را خاموش کرده و دیگر روشن نکنید.

 

  • باید ها و نبایدها

  • مواردی بعد از آبخوردگی دستگاه باید انجام شود :

  1. حتما قاب محافظ را از دستگاه جدا کنید.
  2. خشاب سیمکارت و کارت حافظه را از دستگاه خارج کنید.
  3. از پارچه عینک یا دستمال کاغذی برای خشک کردن گوشی خود استفاده کنید. دستگاه را خاموش کنید و آن را در وضعیت عمودی قرار دهید (بلندگوها رو به پایین باشند) تا خشک شود.
  4.  یک کیسه زیپی پلاستیکی را با بسته های سیلیکاژل پر کنید و گوشی را در کیسه به مدت 24 تا 48 ساعت در کیف بگذارید.

خشک کردن گوشی بعد از آب خوردگی

رطوبت گیری گوشی

 

  • مواردی بعد از آبخوردگی دستگاه نباید انجام شود:

  1. قرار دادن گوشی خیس شده در برنج پخته نشده تا حدودی رطوبت داخل گوشی را از بین می‌برد اما راه ورود گرد و غبار به سادگی باز می‌شود و به داخل گوشی نفوذ می‌کند.

قرار دادن گوشی در برنج

     2. قرار دادن گوشی خیس خورده در فریزر یا یخچال، اگر گوشی در فریزر قرار بگیرد نه تنها رطوبت آن از بین نمیرود بلکه مایع درون آن یخ میزند و باعث می‌شود به ال سی دی آسیب برسد.

      3. باد سشوار رطوبت داخل گوشی را به سادگی پخش می‌کند و قسمت‌هایی که خشک هستند هم خیس می‌شوند و البته حرارت ناشی از باد سشوار در نهایت به آی سی‌های گوشی آسیب وارد می‌کنند.

 

  • سوالات متداول 

  • امکان دارد آب خوردگی دستگاه روی باقی قطعات دستگاه نیز تاثیر بگذارد؟

        بله، مایعات به راحتی در قطعات نفوذ می‌کند و در صورتی که آثار مایعات روی برد دستگاه باقی بماند، آن قسمت دچار سولفاتگی می‌شود، سولفاته ایجاد شده رسانا هست و باعث آسیب شدید به برد می‌‌‌‌‌شود.

سولفاته زدن برد گوشی

  • آیا تعمیرات ال سی دی آب خورده با گارانتی انجام می شود؟

خیر، آب خوردگی و ضربه خوردگی باعث ابطال شرایط گارانتی می‌شود.

  • چرا پس از نفوذ مایعات گوشی خراب می شود؟

           اگر هنگام نفوذ آب به داخل دستگاه، ولتاژی داخل مدار آن نباشد تقریبا آسیبی به آن نمی‌رسد و اگر دستگاه خشک شود و مجددا جریان در مدار برقرار گردد، دستگاه بدون هیچ مشکلی کار می‌کند .اما اگر مایع نفوذ کرده آب خالص نباشد ( که معمولا نیست) و جریان در مدار برقرار باشد (که معمولا برقرار است) بین قطعات عمل الکترولیز انجام می‌شود و این باعث اتصالی و خورده شدن مدار چاپی و قطعات برد می‌شود.

نکته: توصیه می‌شود برای تعمیر گوشی خیس شده حتما به متخصصان مراجعه کنید تا با بررسی قطعات مختلف گوشی، از سلامت کلی گوشی اطمینان خاطر پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید