تعداد مراحل:

زمان مورد نیاز:

 

 

مقدمه

پاور بانک‌ها یا شارژرهای قابل حمل، دارای چراغ‌هایی هستند، که وضعیت باتری را به نمایش می‌گذارد.

  • چشمک زدن نامنظم این چراغ‌ها می‌تواند نشان دهنده مشکل باشد؛ یعنی که پاور بانک شارژ نمی‌شود و این خود مشکل بزرگ دیگری است.
  • بعضی از گوشی‌ها از دو حالت شارژ کم سرعت هنگام اتصال به کامپیوتر و شارژ سریع هنگام اتصال به شارژر برخوردار هستند.

اگر هنگام اتصال گوشی به کامپیوتر و اتصال آن به شارژر تفاوتی احساس می‌کنید، بررسی کنید که کدام یک از این دو سرعت مثل سرعت پاوربانک عمل می‌کند؛ اگر مثل اتصال به کامپیوتر، شارژ کم سرعت ارائه می‌کند، شاید بتوانید این مشکل را با یک کابل شارژ پرسرعت‌تر حل کنید؛ اما ممکن است پاوربانک نتواند انرژی کافی را فراهم کند (معمولا پاوربانک‌های با کیفیت پایین این گونه هستند)، که در این صورت بهترین کابل‌ها هم نمی‌توانند اثربخش باشند.

 بررسی انواع پاور بانک:

سه نوع پاوربانک موجود است؛ عبارتند از :

1.   پاوربانک عمومی:

این  نمونه از پاوربانک در اندازه و نمونه های زیادی ارائه شده است؛ که میتوانید آن‌را بر اساس نیاز خود و با توجه به بودجه‌ای که دارید تهیه نمایید.

2.   پاوربانک خورشیدی:

به کمک پنل‌های فتوولتائیک و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌‎تواند انرژی لازم برای شارژ شدن باتری داخلی خود را تأمین کند؛ البته به خاطر زمان بر بودن شارژ، قابلیت شارژ شدن به وسیله کابل و برق شهری هم در آن وجود دارد.

پاوربانک

3.   پاوربانک های باتری خور:

این پاوربانک ها دارای یک باتری بوده که به عنوان مفیدترین شارژر همراه در نظر گرفته می‌شود.

پاوربانک

ظرفیت پاور بانک ها به چه معنا است؟

پاوربانک‌ها در ظرفیت‌های مختلفی طراحی و عرضه می‌شوند. رقم این ظرفیت که با واحد میلی آمپر ساعت (mAh) ذکر می‌شود؛ که ظرفیت کل باتری‌ها‌ (از جمله باتری پاوربانک‌ها و گوشی‌ها) را مشخص می‌کند.

هرچقدر این رقم بالاتر باشد، باتری پاوربانک قادر به ذخیره سازی انرژی بیشتری خواهد بود و در نتیجه شارژ بیشتری نیز برای دستگاه شما فراهم خواهد کرد.

  • پاوربانک فست شارژ چیست ؟

پاوربانک

طول عمر باتری

یکی از دلایل خرابی پاور بانک، طول عمر باتری است. اگر چندین سال است که از پاوربانک خود به طور منظم استفاده می کنید، تقریبا باتری آن فرسوده شده است؛ باتری های پاور بانک از جنس باتری‌های لیتیوم یون (از جمله لیتیوم پلیمر) هستند، که با گذشت زمان، به علت شارژ و دشارژ شدن زیاد ظرفیت خود را از دست می‌دهند (معمولا پس از 200 تا 1000 بار شارژ که این رقم به کیفیت سلول‌های باتری و ترکیب شیمیایی آن بستگی دارد).

  • هرچقدر باتری بزرگ‌تر باشد تعداد دفعاتی که آن را شارژ می‌کنید کمتر، و در نتیجه عمر آن طولانی‌تر خواهد شد.

 

علائم شارژ نشدن پاور بانک:

چشمک زدن نامنظم معمولا با شارژ نشدن پاوربانک همراه است.

  • ممکن است که وقتی پاوربانک را برای شارژ به برق وصل می‌کنید، متوجه شوید که شارژ نمی‌شود و حتی چراغ های ال ای دی نیز چشمک نمی‌زنند؛ این موضوع می‌تواند برای وقتی که گوشی خود را برای شارژ به پاور بانک متصل می‌کنید نیز پیش بیاید.
  • ممکن است که پاوربانک پس از گذشت چندین ساعت و چند روز شارژ نشود اما وضعیت چراغ ها در حالت شارژ کامل باشد؛ مثلا زمان هایی که باتریپاور بانک باد می‌کند.

چنین موارد غیر‌متعارفی نشان می‌دهد که یک جای کار به مشکل خورده است، و باید به دنبال راه حل و برطرف کردن مشکل باشید؛ اما پاسخ قطعی برای این که در این حالت پاور بانک خراب شده است وجود ندارد.

 

مزایا و معایب  پاوربانک

پاوربانک

تست سلامت پاوربانک

پاوربانک

مشکلات پاوربانک‌ها:

  •     پورت یو اس بی یا میکرو یو اس بی خراب است.

یک اتفاق رایج در طول زمان این است که ارتباط بین کابل شارژ و پورت یواس‌بی یا میکرو USB دچار مشکل شود.

ممکن است پاوربانک شما سیم مخصوصی داشته باشد که دچار مشکل شده است؛ شارژر گوشی یا هر شارژر دیگری را امتحان کنید. اگر مشکل حل نشد، ممکن است اختلال از پورت داخلی باشد.

پاوربانک

  •  پورت یواس‌بی یا میکرو یواس‌بی کثیف است.

مطمئن شوید که هیچ نوع گرد و غباری در درگاه شارژ وجود نداشته باشد زیرا گاهی اوقات وجود خاک در سوکت می تواند باعث اتصال نامناسب و شارژ نشدن گوشی توسط پاوربانک شود و به راحتی باعث شود کار پاور بانک مختل شود؛ می‌توانید این مشکل را به راحتی برطرف کنید.

  • با یک خلال دندان و یا گوش پاک‌کن می‌توانید پورت یو اس بی پاوربانک را تمیز کنید؛ این کار را آهسته انجام دهید و مراقب باشید که کثیفی را بیشتر به داخل پورت فشار ندهید.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است  که باید عمل تمیز کردن درگاه را با دقت انجام دهید چون امکان دارد یکی از پین ها را بشکنید.

  • اگر احساس می کنید که پورت شارژ پاوربانک لق میزند، احتمال دارد که مشکل شارژ نشدن پاور بانک به دلیل آسیب دیدن سوکت باشد،‌ یک فشار یا ضربه کافیست تا سوکت را از حالت ثابت خارج کند و دچار آسیب کند، بنابراین با هزینه نه چندان بالا باید سوکت را تعویض کرد.

پاور بانک‌های وایرلس به همین دلیل از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند، زیرا  در صورت خراب شدن سوکت شارژ آن می‌توان، از روش وایرلس استفاده نمود.

  • همیشه پورت یو‎اس‌بی دستگاه خود را تمیز نگه دارید.

 

  •       میز کردن پورت یو‎اس‌‎بی

گاهی اوقات، سطوح فلزی داخل پورت یو‎اس‌بی، و هم‎چنین شارژر میکرو یو‎اس‌بی، به علت استفاده‌ی مداوم از آن‎ها و یا مشکلی در امر تولید تماس برقرار نمی‌‍‍کنند.

  • به سادگی گوشی هوشمندتان را خاموش کنید، باتری گوشی را خارج کرده و سپس با استفاده از خلال دندان پورت یو‎اس‌بی را پاک کنید.

 

  •     باد کردن باتری پاور بانک

از دیگر دلایل شارژ نشدن پاوربانک‌ها باد کردن باتری است.

در این حالت  باتری پاور بانک به صورت یک‌جا خالی می‌‌شود یا زمان شارژ شدن آن بسیار طولانی می‌شود.

اگر متوجه شدید باتری پاور بانک باد کرده است، دنبال علائم دیگر نباشید؛ این مشکل با تعویض باتری پاور بانک رفع می‌شود.

البته به نوع و مدل و برند تولید کننده پاور بانک شما نیز بستگی دارد.

  •      آسیب دیدن مدارات داخلی پاوربانک

مشکل شارژ نشدن شاید به احتمال بسیار کم بخاطر خرابی مدار آن باشد.

در صورتی که از سلامت کابل، ورودی و خروجی، شارژر و باتری دستگاه مطمئن هستید، بد نیست مدارهای کنترلی پاوربانک را نیز مورد بررسی قرار دهید.

  • تعویض برد و ماژول پاوربانک پر هزینه‌ترین بخش از تعمیر پاور بانک ها می باشد وحتما باید این کار را به نمایندگی رسمی برند شارژر همراه سپرد.

 

  •  افتادن پاوربانک از ارتفاع

پایین افتادن پاوربانک از ارتفاع زیاد می تواند منجر به خرابی مدارهای داخلی آن شود و نتوانید آن را شارژ کنید؛ نگران افتادن از ارتفاع زیر یک متر نباشید، منظور از افتادنی که باعث خرابی پاور بانک شود، این است که گوشه های پاوربانک آسیب ببیند و بدنه آن دچار مشکل شود.

  •    ممکن است داخل پورت دستگاه آب رفته باشد.

شاید زمانی بدون اینکه متوجه شویم داخل پورت‌های پاور بانک آب رفته باشد؛ ممکن است چند روزی طول بکشد که آب به بخش‌های داخلی پاوربانک صدمه بزند.

  •  ممکن است خود پاوربانک به درستی شارژ نشده باشد.

اگر خود پاوربانک به درستی شارژ نشده باشد؛ پس یکی از دلایل شارژ نکردن گوشی است؛ بنابراین اگر چراغ‌های پاوربانک روشن نشد و یا نشان از کم بودن باتری داشت، اول پاوربانک را به طور کامل شارژ کنید.

پاوربانک

  •   مدت زمان شارژ پاوربانک و گوشی

مدت زمان شارژ گوشی با پاوربانک = 1000*شدت جریان خروجی شارژر برحسب آمپر/ ظرفیت پاوربانک برحسب میلی‌آمپر ساعت با توجه به فرمول و نتیجه حاصله، مدت زمان شارژ پاوربانک 20000 میلی آمپر با یک شارژر با شدت جریان دو میلی آمپر شارژ شود، در حدود 10 ساعت طول می‌کشد.

مدارهای محافظتی پاوربانک، به محض اتمام شارژ، آن را از شارژر جدا می‌کنند.

  • باتری‌های لیتیومی، زمانی حداکثر کارایی را دارند که شارژشان به 100 درصد نرسد؛ با جدا کردن پاوربانک زمانی که چراغ چهارم آن تازه روشن شده و یا از 75 درصد رد شده است، می‌توانید دوام آن را تضمین نمایید.
  • همچنین اجازه ندهید مقدار شارژ دستگاه از 25 درصد کمتر شود.

 

  •  بررسی کنید که آیا کابل برق به طور کامل وصل است یا خیر؟

این احتمال وجود دارد که دوشاخه برق را به طور کامل در درگاه شارژ قرار نداده باشید که منجر به اتصال معیوب برق با پاوربانک شده باشد؛ این راه‌حل ممکن است بسیار ساده و ابتدایی به نظر برسد این اتفاق بسیار رخ داده است.

  •     سعی کنید با کابل برق دیگری پاوربانک را شارژ کنید.

اگر اتصالات مشکلی ندارد و پاور بانک هنوز شارژ نمی‌شود، ممکن است کابل برق خراب باشد. برخی از کابل‌های برق کیفیت پایینی دارند، که تأثیر مستقیمی بر میزان شارژ دارد.

چنین کابل‌هایی فناوری شارژ سریع پاوربانک را نیز پشتیبانی نمی‌کنند؛ اگر با چنین مشکلی رو به رو شدید، با تعویض کابل به راحتی می توانید آن را برطرف کنید.

  •     پاوربانک را از طریق پریز دیواری شارژ کنید .

پاوربانک

  •      از آداپتور دیگری استفاده کنید.

این احتمال وجود دارد که آداپتوری که برای شارژ پاوربانک خود استفاده می‌کنید خراب شده باشد.

  • با این حال اگر پاور بانک شما شارژ نمی‌شود و چراغ‌های LED هنگام اتصال به منبع برق روشن نمی‌شوند، احتمالا پاور بانک دچار خرابی داخلی شده است.
  •       قسمت توپی شارژر را بررسی کنید.

اگر کابل شارژر شما مشکلی ندارد، قسمت توپی یا سر شارژر را بررسی کنید؛ با استفاده‌ی مداوم، ممکن است شل شود؛ در همین حین، سوکت دیوار هم چک کنید.

  •      چشمک زدن پاور بانک

یکی از رایج ترین مشکلات مربوط به پاور بانک ها مربوط به چشمک زدن چراغ آن‌هاست؛ ولی در واقع پاوربانک‌ها هنگام شارژ شدن، با الگوی خاصی چشمک می‌زنند.

پوربانک

ممکن است که پاوربانک پس از گذشت چندین ساعت و چند روز شارژ نشود اما وضعیت چراغ ها در حالت شارژ کامل باشد. به طور کلی چنین موارد غیر متعارفی نشان می‌دهد که یک جای کار به مشکل خورده است و باید به دنبال راه حل و برطرف کردن مشکل باشید.

شاید فکر کنید که در این حالت پاور بانک خراب شده است اما پاسخ قطعی برای این موضوع وجود ندارد و باید دلایل شارژ نشدن گوشی توسط پاور بانک را بررسی کنید.

پاوربانک

  •       تعویض باتری پاوربانک

  1. باز کردن قاب پاور بانک :

ابتدا قاب آن را باز کنید؛ برای این کار باید از یک پیچ گوشتی کوچک استفاده شود و بعد از آن به کمک یک دستگاه لحیم باتری از مدار دستگاه جدا شود.

  1. تعویض باتری پاوربانک :

پس از جدا سازی باتری، آن‌را مورد بررسی  قرار دهید؛ تا از خرابی باتری  اطمینان پیدا کنید؛ سپس، یک باتری با ولتاژ  3 ولت تا 4.2 ولت را تهیه کرده، و در هنگام تعویض باتری پاوربانک پایانه های مثبت و منفی باتری را تشخیص داده و به کمک دستگاه لحیم باتری نو را جایگزین باتری خراب نمایید.

  1. تست و نتیجه گیری از مراحل تعویض باتری پاوربانک :

پس از اتمام کار پاوربانک را شارژ نمایید، در زمان شارژ شدن باتری باید چراغ‌ها چشمک بزنند. و پس ازجدا سازی آن از شارژ، گوشی هوشمند خود را با آن شارژ نمایید.

  • با این پاوربانک باید شارژ گوشی شما از 26 درصد به 100 درصد افزایش یابد.

سوالات متداول:

1.   چرا نباید گوشی را تا انتها با پاوربانک شارژ کرد؟

گوشی در هنگام شارژ نیز انرژی مصرف می‌کند که این میزان احتمالا از حالت عادی هم بیشتر است. هنگامی‌ که شارژ باتری در حال پر شدن است (حدود 80 تا 90 درصد)، جریان شارژدهی به باتری قبل از پرشدن شروع به کاهش یافتن می‌کند و به جای آن بیشتر توان پاوربانک توسط ال‌ای‌دی گوشی، برخی تغییرات (مانند آپدیت‌ها) و موارد دیگر مصرف می‌شود؛ پر کردن 10 یا 20 درصد باقیمانده زحمت زیادی خواهد برد.

به همین نحو، توصیه می‌شود هنگامی ‌که شارژ گوشی به حدود 80 تا 90 درصد رسید، پاوربانک را از گوشی خود جدا کنید تا از به هدر رفتن شارژ پاوربانک جلوگیری شود.

پاوربانک

 2.   آیا پاوربانک تعمیر می‌شود ؟

برخی از مشکلات پاور بانک را می‌توان به راحتی شناسایی کرده و آن‌ها را تعمیر کرد مثل مشکل شارژ نشدن پاور بانک. اما اگر زیاد با قطعات الکترونیکی و نحوه تعمیر آن‌ها آشنا نیستید، پیشنهاد می‌شود کار را به تعمیرکاران حرفه‌ای بسپارید.

پاوربانک

3.   آیا پاوربانک به گوشی اسیب میرساند؟

برخی از پاور بانک‌های تقلبی وجود دارند که ممکن است ولتاژ ثابتی نداشته و باعث آسیب به گوشی یا تاثیر بر طول عمر باتری داشته باشد؛ اگر پاور بانک شما از یک برند معتبر بوده و از یک کابل شارژ خوب استفاده کنید و از سلامت پاوربانک مطمئن باشید، هیچ مشکلی گوشی شما را تهدید نمی‌کند.

پاوربانک

4.   چرا پاور بانک دیر شارژ میشه ؟

یکی از مشکلات پاوربانک‌ها، دیر شارژ شدن یا شارژ نشدن آنهاست؛ بسیاری از پاوربانک‌ها تنها از طریق یو‌اس‌بی شارژ می‌شوند و بسته به ظرفیتی که دارند شارژ شدن کامل آن‌ها می‌تواند حتی تا 40 ساعت زمان ببرد (به عنوان نمونه پاوربانک‌های با ظرفیت 20000 میلی آمپر ساعت). برای شارژ کردن سریع‌تر باید پاوربانک‌هایی که ولتاژ ورودی آن‌ها بالاتر از 5 ولت است را خریداری کنید. این پاوربانک‌ها معمولا با یک شارژر به صورت مستقیم به پریز برق متصل می‌شوند و شارژ می‌شوند.

البته دیر شارژ شدن و یا شارژ نشدن پاوربانک می‌تواند به وجود مشکلی در آن نیز اشاره کند.

5.   معمولا طول عمر پاوربانک چقدر است؟

میانگین طول عمر یک پاوربانک معمولا بین 3 تا 4 سال است.

6.   سریع ترین راه برای شارژ گوشی و جلوگیری از به هدر رفتن شارژ پاوربانک چیست؟

می‌توانید هنگام اتصال گوشی به پاوربانک، آن را در حالت پرواز (Flight Mode) قرار دهید؛ این یک ایده خوب برای صرفه جویی در مصرف انرژی بوده و باعث غیرفعال شدن بسیاری از قابلیت‌های گوشی شما و در نتیجه کاهش مصرف باتری توسط گوشی می‌شود.

پاوربانک

1 نظر بر روی «بررسی دلایل شارژ نشدن گوشی توسط پاور بانک»

دیدگاهتان را بنویسید