تعداد مراحل :  3

زمان مورد نیاز:

 

 

 

 

 

مقدمه

باتری وسیله‌ای متشکل از یک یا چند سلول الکتروشیمیایی است که برای تامین انرژی دستگاه‌هایی مانند تلفن‌های همراه استفاده می‌شود؛ ولی باتری‌ها حاوی مواد سمی و فلزات سنگینی هستند، که می‌تواند محیط زیست را آلوده کند و نوع جدیدی از پسماند را  ایجاد می‌کند، که رشد آن سه برابر بیشتر از پسماندهای خانگی و به بسیار سمی‌تر و خطرناک‌تر از آنهاست.

وسایل الکترونیکی زمانی که عمر خود را از دست می‌دهند و دیگر قابل استفاده نیستند، به محیطی که ما در آن زندگی می‌کنیم آسیب وارد می‌کنند.

 

    باتری برای سلامت انسان‌ها چه خطراتی دارد؟

کارشناسان می‌گویند آب آشامیدنی شامل مقدار ناچیزی از لیتیوم است؛ این ماده معدنی به‌طور طبیعی در خاک وجود دارد ولی در سال‌های اخیر به علت افزایش مصرف باتری‌های لیتیوم، ممکن است شاهد تاثیر دفع این محصولات و افزایش سطح لیتیوم در آب آشامیدنی باشیم.

 

باتری موبایل

 

شیرابه خروجی از این پسماندها پر از فلزات سنگین است و اگر از این پسماندها برای تهیه‌ی کمپوست استفاده شود؛ عناصر سنگین درآن کیفیت کمپوست تولیدی را پایین می‎آورد.

    تاثیر باتری لیتیومی بر محیط زیست چیست؟

در دنیا به اهمیت زیاد تفکیک پسماند باتری‌ها از دیگر پسماندها اهمیت جدی داده می‌شود اما متاسفانه مشکلات زیادی در بازیافت پسماندهای خطرناک در ‌ایران وجود دارد.

 

باتری تلفن همراه

 

اگر باتری گوشی شما خراب شده پیشنهاد می‌کنیم آن را به مرکز بازیافت تحویل دهید.

 

مرحله‌ی اول:

     دفع باتری متورم

اگر باتری تلفن همراه شما متورم شده است، شاید ندانید که چگونه این مشکل را حل کنید ولی با کمی دقت،

می‌توانید با خیال راحت از شر باتری‌های متورم خلاص شوید؛ هنگام کار با باتری متورم اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

باتری‌های متورم خطرناک هستند و باید با آن‌ها بسیار با احتیاط رفتار کرد.

 

باتری تلفن همراه

 

1.      نباید باتری متورم لیتیونی را درون سطل زباله انداخت.

باتری لیتیومی زباله خطرناک است؛ نباید آن را در سطل زباله شهری یا سطل زباله خانه خود بیندازید؛ باتری متورم یک خطر زیست محیطی است و برای کارگران بهداشتی خطرناک است.

 

باتری تلفن همراه

 

باتری‌های لیتیوم یونی ترکیباتی دارند، که باعث آتش سوزی می‌شوند؛ وقتی‌که یک باتری درون زباله‌ها آتش بگیرد؛ بقیه باتری‌های اطراف خود را هم داغ می‌کند و باعث انفجار آنها می‌شود؛ همینطور سبب آتش گرفتن مواد خطرناک درون زباله‌ها می‌شود؛ به ‌این ‌ترتیب باید گفت که باتری‌ لیتیومی که به سطل می‌اندازید، علاوه براینکه باعث هزینه مالی به‌دلیل آسیب‌ ماشین‌های حمل زباله می‌شود، ممکن است، منجر به مرگ یا آسیب جسمی برای چندین نفر شوند.

۲.      باتری را به یک مرکز بازیافت زباله ببرید.

اگر باتری موبایل شما کیفیت و عملکرد خود را از دست داده و خراب شده شما باید آن را به یک محل بازیافت تحویل دهید؛ با اینکار هیچ آسیب و ضرری را به محیط زیست خود وارد نکرده‌اید.

۳.      به مرکز تعمیرات یا خدمات پس از فروش تلفن همراه مراجعه کنید.

اگر مرکز بازیافت را پیدا نکردید به مرکز تعمیرات یا خدمات پس از فروش تلفن همراه مراجعه کنید؛ ممکن است آنها وسیله ایمن برای دور انداختن باتری‌های متورم را در تاسیسات خود داشته باشند.

 

باتری تلفن همراه

  • مرحله‌ی دوم:

      خارج کردن باتری متورم

1.      در صورت امکان باتری را خارج کنید.

  • اگر باتری شما قابل تعویض است، با احتیاط باتری متورم شده را از تلفن همراه خود خارج کنید؛ باتری را به آرامی و بسیار با دقت خارج کنید؛ تا از سوراخ شدن آن جلوگیری شود، زیرا می‌تواند یک خطر جدی برای سیستم ایمنی بدن شما باشد.

 

برای احتیاط بیشتر هنگام کار با باتری، از دستکش یا عینک استفاده کنید.

باتری گوشی

  • اگر باتری غیرقابل تعویض است یا به راحتی خارج نمیشود.

کاری را که انجام می‌دهید متوقف کنید؛ تلفن همراه خود را به یک تعمیرگاه ببرید تا افراد متخصص باتری را خارج کنند؛ تلاش شما برای بیرون آوردن یک باتری متورم که در تلفن همراه گیر کرده است، می‌تواند باعث سوراخ شدن باتری شود؛ که یک خطر ایمنی جدی است.

اگر باتری قابل جدا شدن نیست یا نمی‌دانید چگونه آن را جدا کنید، حتما به یک تعمیرگاه مراجعه نمایید.

 

باتری گوشی

 

۲.      باتری را در یک ظرف خنک قرار دهید.

به محض اینکه باتری را خارج کردید، آن را در یک ظرف خنک قرار دهید و روی آن را بپوشانید؛ این کار از سوراخ شدن باتری، حین انتقال آن به مرکز بازیافت جلوگیری می‌کند.

مرحله‌ی سوم :

    انجام اقدامات احتیاطی ایمنی

1.      اگر  دستگاه شما بسیار داغ کرده و بوی بدی می‌دهد؛ از آتش گرفتن آن جلوگیری کنید.

  • موبایل شما به صورت فعال دود می‌کند؟

اطراف آن را پاک کنید؛ اگر جابه‌جایی دستگاه ممکن نیست؛ آتش را با ماسه یا یک کپسول آتش نشانی خنثی کنید؛ یا حتی آن را با یک ظرف ضد حریق بپوشانید.

 

  • استفاده از آب برای خنثی کردن آتش باعث واکنش باتری لیتیومی می‌شود و موجب آتش سوزی خواهد شد.

اما اگر امکان جابه‌جایی دستگاه با یک وسیله مطمئن را دارید؛ آن را در یک فضای آتش نشانی یا تهویه مناسب  با کف بتنی قرار داده و تا خنک شدن باتری صبر کنید؛ اگر باتری دچار آتش سوزی شد واکنش های لازم تا زمان خاموش شدن ادامه دهید.

2.      اگر مشکوک به سوراخ شدن باتری هستید.

اگر باتری خود را حین خارج کردن سوراخ کردید یا متوجه هر‌گونه تخلیه‌ای از باتری شدید، نشان دهنده‎‌ی سوراخ شدن باتری است، فورا با تعمیرکار تماس بگیرید و یا برای راهنمایی با خدمات پس از فروش در تماس باشید.

باتری‌های سوراخ شده می‌توانند منفجر شوند و خطر آتش سوزی ایجاد کنند، پس نباید بدون کمک فردی حرفه‌ای با آنها کار کرد

۳.      سعی نکنید باتری متورم را شارژ کنید.

اگر متوجه شدید باتری شما باد کرده است و دستگاه در حال شارژ می‌باشد، سریع آن را از برق بکشید و باتری را خارج کنید (به همان صورت که خارج کردن باتری را برایتان توضیح دادیم).

هرگز نباید باتری متورم شده را شارژ کنید؛ زیرا باعث انفجار می‌شود.

۴.      باتری‌های باد کرده‌ را بازیافت نکنید.

بیشتر مناطق دارای مراکز بازیافت هستند، که باتری‌های قدیمی را برای بازیافت می‌پذیرند؛ ممکن است ترجیح دهید باتری‌های قدیمی خود را خودتان بازیافت کنید، باتری‌های متورم برای بازیافت بی خطر نیستند و نمی‌توان آنها را دوباره استفاده کرد.

باتری تلفن همراه

۵.      با احتیاط زیادی با باتری‌های متورم برخورد کنید.

هنگام کار با باتری‌های باد کرده بسیار محتاط باشید؛ هرگز باتری‌ با اجسام نوک تیز برخورد نکند و سعی نکنید باتری را به زور از دستگاهی که در آن گیر کرده است خارج کنید، زیرا خطر سوراخ شدن باتری‌ وجود دارد.

اگر مطمئن نیستید که چگونه یک باتری باد کرده را خارج کنید، احتیاط کنید و از یک متخصص کمک بخواهید.

۶.      شارژ باتری را کاملا تخلیه کنید.

دو روش اصلی که مردم برای تخلیه شارژ کامل باتری‌ها استفاه می‌کنند:

یکی اتصال آن به لامپ برق و دیگری قرار دادن آن در سطل آب نمک است.

در مورد این که کدام روش بهتر است بحث نمی‌کنیم

  • اگر تصمیم گرفتید باتری خود را با لامپ تخلیه شارژ کنید،  لامپ های 12 ولت یا 20 وات هالوژنی را انتخاب کنید چون وصل کردن سیم به این لامپ ها آسان‌تر است؛ می‌توانید از چندین لامپ به صورت موازی استفاده کنید تا به سرعت به تخلیه شارژ مورد نظرتان برسید؛ زمانی که لامپ دیگر با باتری روشن نشد، شارژ باتری شما کاملا تخلیه شده است.
  • تخلیه شارژ توسط محلول آب و نمک .

هنگامی که باتری را در آب نمک قرار می دهید، یون سدیم به سمت “قطب منفی” و یون کلرید به سمت “قطب مثبت” حرکت می‌کند؛ بنابراین باتری سریع تخلیه می‌شود.

 

 

وقتی باتری به طور کامل تخلیه شارژ شد، آن را به نزدیک ترین مرکز بازیافت زباله تحویل دهید.

۷.      بلافاصله پس از جدا کردن باتری، چسب برق را بردارید و اتصالات لخت باتری را با آن بپوشانید.

این کار از  تماس باتری با اجسام و اتصالی کردن آن جلوگیری می‌کند.

۸.      پس از برداشتن باتری آن را در جایی به دور از هر چیز قابل اشتعال می‌باشد بگذارید.

باتری تلفن همراه

 

بهترین روش برای دفع این زباله‌ها این است که آن‌ها را به مراکز بازیافت زباله تحویل بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید