همانطور که می‌دانیم گوشی های هوشمند بخش جدایی ناپذیر زندگی ما شده‌اند و این وابستگی روز به روز در حال افزایش است و بد‌ترین اتفاقی که می‌تواند همه ی روز ما را خراب کند اتمام شارژ باتری و عدم دسترسی به شارژ است.

حال تصور کنید در جایی قرار دارید که به شدت به گوشی هوشمندتان نیاز دارید! معمولا در شرایط عادی ما زمان تقریبی اتمام شارژ باتری را می‌دانیم و از شارژر ها در مکان های مختلف برای شارژ استفاده می‌کنیم.از شارژر های فندکی در خودرو شخصی مان و از پاور بانک ها و شارژر گوشی در اماکن مختلف.

در واقع حدود زمان اتمام شارژ گوشی برایمان قابل تعیین است. اما زمانی که باتری گوش موبایل‌مان بدون پیش‌بینی شارژ تمام می‌کند. وقتی هنوز چند دقیقه ای از شارژ آن نگذشته است بیش از نیمی از شارژ خالی می‌شود، همه پیش بینی هایمان بهم می‌ریزد و نگرانی و استرس اتمام شارژ به سراغمان می‌آید.


خرابی باتری ها امری طبیعی هستند و به دلیل مصرفی بودن ماهیت باتری‌ها، آنها طول عمر تقریبا مشخصی دارند و پس از مدی باید آنرا ها با باتری جدید تعویض کرد.

به همین دلیل شرکت های تولید کننده گوشی موبایل باتری های انواع مدل ها را تولید می‌کنند و در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهند.

 تست سالم بودن باتری گوشی موبایل

گاهی اوقات مشکل درست کار نکردن موبایل مربوط به باتری نباشد.

برای همین در زیر به بررسی چند راهکار ساده می‌پردازیم که می‌توانید با آن‌ها سالم بودن باتری گوشی موبایل خود را تست کنید.

بررسی ظاهر باتری

بررسی ظاهر باتری برای گوشی هایی که باتری آن­ها قابلیت جدا شدن دارند کاربرد دارد.

در این روش باتری گوشی را درآورده و قسمت­های مختلف آن را از لحاظ برآمدگی, خوردگی و هر چیز غیر طبیعی دیگر بررس می­کنیم در صورتی که هرکدام از علائم ذکر شده وجود داشت باتری گوشی خراب بوده و نیاز به تعویض دارد.

خاموش شدن خود به خودی گوشی

در صورتیکه گوشی شما بدون علت مشخصی خاموش می­شود ممکن است نشان دهنده­ی خرابی باتری گوشی شما باشد و باید باتری گوشی شما از لحاظ سلامتی بررسی شود.

روشن نشدن یا روشن نماندن گوشی

در این حالت گوشی شما فقط زمانی روشن می­شود و روشن می­ماند که به شارژر متصل باشد حتی اگر نشان­گر باتری 100% هم شارژ شود با قطع منبع تغذیه گوشی خاموش می­شود.

داغ شدن بدنه گوشی و باتری

باتری گوشی در حالت عادی در نتیجه پردازش­های مورد نیازمقداری گرما تولید می­کند.

اگر با وجود اینکه استفاده سنگین از گوشی نداشته­ ایم به طور مثال بازی­های سنگین با آن انجام نداده ­ایم دراستفاده استاندارد باتری و بدنه بیش از حد داغ کند می­تواند نشان دهنده خرابی باتری باشد.

پایین آمدن کیفیت شارژدهی

به علت ماهیت باتری­های استفاده شده در گوشی­ها افت ظرفیت باتری امری طبیعی است.

مقدار افت ظرفیت باتری در یک بازه زمانی به تعداد دفعاتی که گوشی خود را به شارژ می­زنید بستگی دارد.

به طور مثال گوشی که در مدت زمان یک سال 200 بار به شارژ زده شده نسبت به همان گوشی که در همان مدت 400 بار شارژ شده است افت ظرفیت کمتری دارد.

اگر احساس میکنید گوشی شما زود به زود شارژ خالی می­کند بهترین کار زیر نظر قرار دادن کیفیت شارژدهی آن است.

برای این کار بهتر است گوشی خود را به طور کامل شارژ کنید و به صورت نرمال از آن استفاده کنید در صورتیکه با استفاده نرمال احساس کردید شارژدهی گوشی خیلی نسبت به قبل پایین آمده نیاز به تعویض باتری دارید.

استفاده از نرم ­افزارهای کمکی

گوشی­های اندروید

  • وارد کردن کد *#*#4636#*#*

با وارد کردن این کد تست می­توان اطلاعاتی درمورد کارکرد باتری دریافت کرد. در بعضی از گوشی­ها این کد کار نمی­کند و می­توان از روش­های نرم افزاری دیگر استفاده کرد.

  • استفاده از نرم افزارهایی که برای اطلاع از وضعیت باتری طراحی شده‌­اند.

یکی از بهترین نرم افزارهایی که طراحی شده نرم افزار AccuBattery است.

در این نرم افزار می­توان با توجه به قسمتی که برای وضعیت سلامت باتری پیش بینی شده به خرابی باتری پی برد و اقدامات لازم را انجام داد.

در صورتی که مطمئن شدید، مشکل گوشی شما ناشی از خرابی باتری است، باید باتری خود را تعویض کنید.

گوشی ­های آیفون

  • برای اطلاع از خرابی باتری در گوشی آیفون کافیست مسیر زیر را در گوشی طی کنید:

Settings<  Battery<  BatteryHealth

در این قسمت دو گزینه خواهید دید Battery Capacity و Peak Performance؛

در صورتی که باتری گوشی سالم باشد Capacity معادل 100 و Peak Performance آن Normal خواهد بود.

اگر ظرفیت به زیر 80 برسد احتمال خرابی باتری وجود دارد.

البته این روش بیشتر وضعیت کلی باتری را مشخص می­کند و به صورت دقیق نمی­تواند شما را از خرابی مطلع کند.

  • استفاده از نرم افزار I Backup Bot:

روش استفاده از این نرم افزار به شرح زیر است:

ابتدا نرم افزار I Backup Bot را در کامپیوتر دانلود و نصب کنید. بعد از نصب، برنامه را اجرا کنید. سپس گوشی آیفون خود را به کامپیوتر یا mac متصل کنید.

در صفحه اصلی نرم افزار روی گزینه More information کلیک کنید. در پنجره باز شده اطلاعات باتری گوشی شما قابل مشاهده است.

گزینه Full Charge Capacity ظرفیت کامل شارژ و Design Capacity ظرفیت طراحی شده را نمایش می‌دهد. در صورتی که ظرفیت کامل شارژ از ظرفیت طراحی شده کمتر باشد باتری گوشی شما مشکل دارد.

در هر صورت اگر متوجه شدید که باتری گوشی آیفون شما خراب است بهتر است آن را خریده و تعویض کنید.

راه های افزایش طول عمر باتری

با استفاده بهتر و صحیح از گوشی ها می توان به عمر باتری ها کمک کرد.با رعایت نکات زیر به طول عمر باتری خود بیافزایید.

همیشه از شارژر اصلی گوش خود یا سازگار با گوشی خود استفاده کنید.
شارژر سازگار یعنی استفاده از ولتاژ و شدت جریان متناسب با گوشی موبایل. مثلا شارژر 5 ولت 2 آمپر یه گوشی که نیاز به ولتاژ 5 و شدت جریان 1.5 آمپر دارد، آسیب وارد می‌کند.

از بیش از حد شارژ کردن گوشی موبایل خود اجتناب کنید!
یکی از راههای ساده زمان مناسب شارژ است. به این صورت که اجازه ندهیم شارژ باتری به حداقل برسد یا از بی شارژی خاموش شود و قبل از اتمام شارژ اقدام به شارژ نماییم و زمانی که شارژ باتری پر با نیمه است، باتری را شارژ نکنیم. درصد مناسب برای شارژ باتری بین 10 تا 20 درصد است.

  • پس از شارژ کامل شارژر را از گوش جدا کنید و یا اگر در زمان خواب گوشی خود را شارژ می کنید می توانید از محافظ باتری استفاده کنید.

  • در هنگام شارژ از گوشی موبایل تان استفاده نکنید!
    از گوشی موبایل تان در هنگام شارژ شدن استفاده نکنید و در صورت امکان برنامه هایی که باعث مصرف باتری و در نتیجه دشارژ بیشتر می شوند را ببندید یا مکان نما و wifi و … را خاموش کنید.

سوالات متداول

 در چه درصدی از باتری، باید آن را شارژ کنیم؟

قائده کلی برای شارژ نگه داشتن باتری این است که همواره آن را بالای 50 درصد نگه دارید. با شارژ به موقع باتری دستگاه خود، کاری کنید که درصد آن همواره بالای 50 بماند.

هیچگاه نگذارید باتری شما به طور 100 درصد شارژ شود. بعضی از ما اغلب اوقات که کار اضطراری ای با دستگاه خود داریم و میخواهیم آن را به مدت طولانی استفاده کنیم، شارژ آن را به 100 درصد می‌رسانیم، این کار بسیار اشتباه است و به عمر باتری لطمه می‌زند.

در نتیجه بهترین حالت این است که شارژ باتری را بین 40 تا 80 درصد نگه دارید. همچنین به هیچ وجه اجازه ندهید شارژ آن از 20 درصد پایین تر بیاید زیرا عملکرد باتری به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.

چه زمانی می‌توانیم باتری را به طور کامل شارژ کنیم؟

افراد مجرب در این زمنیه می‌گویند زمانی می‌توانید باتری گوشی خود را تا 100 درصد شارژ کنید که شارژ آن به 0 درصد رسیده باشد.

همچنین این افراد توصیه می‌کنند که ماهی یک مرتبه این عمل را بر روی گوشی موبایل خود انجام دهید، به این شکل که شارژ آن را به صفر برسانید و سپس تا 100 درصد شارژ کامل انجام دهید.

این عمل مانند بارگزاری مجدد موبایل است و انجام آن فقط یک مرتبه در ماه برای باتری مفید است.

در واقع این عمل برای کالیبره کردن باتری میباشد ولی این کار اصلا برای گوشی های هوشمند جدید که باتری آنها لیتیوم یونی می باشد درست نیست .

آیا شارژ کردن گوشی در طول شب صحیح است؟

اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی قابلیتی دارند بر این اساس که وقتی گوشی شما به طور 100 درصد شارژ می‌شود، برق را از دستگاه قطع می‌کنند و گوشی بیش از آن شارژ نمی‌شود.

در نتیجه اگر گوشی خودتان را شبها به شارژ بزنید و آن را رها کنید ، خطر بزرگی شما را تهدید نمی‌کند.

اما صاحب نظران توصیه میکنند که اجازه ندید گوشی بیش از حد در شارژ بماند زیرا این عمل باعث افزایش حرارت گوشی می‌شود و این شرایط برای باتری های لیتیومی اصلا خوب نیست و باعث کاهش عمر آنها می‌شود.

 آیا می‌شود از هر شارژری استفاده کرد؟

مادامی که شما از شارژری که خود کارخانه برای شارژ کردن دستگاه در جعبه ارائه داده است استفاده می‌کنید می‌توانید مطمئن باشید که خللی در عملکرد آن ایجاد نمی‌شود.

حتی زمانی که می‌خواهید به ناچار از شارژر دیگری استفاده کنید، مطمئن شوید که این شارژر اورجینال شرکتی است و با دستگاه شما همخوانی دارد.

به هیچ وجه برای شارژ گوشی موبایل خودتان از شارژر ای ارزان قیمت که در بازار فروخته می‌شود استفاده نکنید، زیرا بارها گزارش آتش گرفتن اینگونه شارژرها در هنگام شارژ مشاهده شده است.

کی و چقدر باطری گوشی‌‌ را شارژ کنیم؟

الان دیگر مدت‌هاست که تقریبا همه گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها از باطری‌های لیتیومی استفاده می‌کنند، سابقا از باطری‌های نیکلی استفاده می‌شد.

این باطری‌های قدیمی نیکلی، مشکل آزاردهنده‌ای داشتند، مشکل این بود که اگر این باطری‌ها را به صورت مرتب، وقتی کاملا خالی نشده بودند، شارژ می‌کردید، باطری به تدریجی ظرفیت شارژ خود را از دست می‌داد، اصطلاحا «حافظه‌»اش را از دست می‌داد، به همین خاطر این مشکل را اثر حافظه یا Memory effect می‌نامیدند.

اما در باطری‌های لیتیومی، قضیه متفاوت است و بنابراین برای افزایش عمر باطری‌، توصیه‌های زیر انجام می‌شود:

1- هر چقدر میزان خالی شدن شارژ باطری کمتر باشد بر میزان عمر باطری افزوده می‌شود: کافی است به جدول زیر نگاه کنید، تا متوجه مسئله بشوید، اگر بگذارید باطری کاملا خالی شود و بعد هر بار تا 100 درصد شارژ کنید، باطری شما عمر بسیار کوتاهی خواهد داشت، اما اگر بگذارید هر بار که کمی خالی می‌شود، شارژ شود، عمر باطری را بسیار افزایش می‌دهید.

2- باطری را تا 100 درصد شارژ نکنید: خیلی از ماها از ترس شارژ کم آوردن، گجت‌های خود را تا 100 درصد شارژ می‌کنیم، اما اگر این کار را مرتب انجام بدهید، باطری گجت خودتان را ضعیف می‌کنیم. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که وقتی باطری تا 100 درصد شارژ شد، باید آن را از شارژر جدا کنید.

3- هر ماه، یک بار باطری را کاملا خالی از شارژ کنید: بسیاری از باطری‌های مدرنی که ما در حال حاضر در گجت‌ها داریم، باطری‌های هوشمندی هستند که مثلا می‌توانند به شما بگویند که 2 ساعت و 15 دقیقه از شارژ باقی است، اما اگر شما مرتب به توصیه شماره یک این پست عمل کنید، این ویژگی دچار اختلال می‌شود و اصطلاحا کالیبراسیون آن مختل می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود که ماهی یک بار اجازه بدهید که باطری کاملا خالی شود.

4- باطری را خنک نگه دارید: گرما فقط دشمن پردازشگر لپ‌تاپ یا گوشی شما نیست، بلکه عمر باطری را هم می‌کند، بنابراین با تمهیداتی مثل استفاده از پایه برای لپ‌تاپ به خنک ماندن باطری کمک کنید.

منابع :https://www.beytoote.com ،https://www.mobilestan.net ، https://janebi.com ، https://www.plaza.ir ، https://virgool.io، https://www.yjc.ir ،https://www.asriran.com/

دیدگاهتان را بنویسید