خرید یک گوشی هوشمند خوب، در کشور ما هزینه­ زیادی در بردارد، بنابراین وقتی‌ که شخصی اقدام به خرید یک گوشی نو می‌­کند انتظار دارد که یک گوشی آک و دست‌‌نخورده تهیه کند و تعمیر موبایل برروی آن صورت نگرفته باشد. البته تعمیر موبایل در حال حاضر، به یکی از فعالیت‌­های رایج در جامعه تبدیل‌ شده است. برای همین تشخیص یک گوشی نو و آک از یک گوشی تعمیر شده کار ساده­‌ای نیست. روش‌های زیادی برای تشخیص گوشی‌های نو از گوشی‌های باز شده که در زیر به آن می‌پردازیم.

  • روش‌­های تشخیص گوشی صفر از گوشی بازشده یا تعمیر شده:

روش‌­های تست گوشی نو از گوشی تعمیری را می­‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

  1. روش‌­های استفاده از کد IMEI
  2. روش نرم افزاری
  3. روش‌­های سخت‌افزاری

البته تعمیر موبایل یک خدمت مثبت است، اما گاهی به انحراف کشیده می­‌شود.

  • روش‌­های استفاده از کد IMEI

 IMEI را چک کنید. IMEI کدی است که نه ‌تنها برای دانستن کارکرده یا نو بودن گوشی هوشمند می‌توانید از آن استفاده کنید، بلکه اگر تلفن هوشمندتان دزدیده یا گم شود می‌توانید برخی از اطلاعات مهم برای یافتن آن را از طریق کد IMEI به دست آورید. IMEI کدی ۱۵رقمی است و هر گوشی هوشمند نیز از کدی متفاوت با محصولات دیگر استفاده می‌کند. شما با استفاده از این کد می‌توانید به اطلاعات مفیدی دست یابید. برای یافتن کد IMEI دستگاه می‌توانید از روش‌های مختلف استفاده کنید.

  • روش دست یافتن IMEI

1.در روش اول می‌توانید کد #06#* را وارد کنید تا کد مدنظر برایتان نمایش داده شود.

گرفتن IMEI

2. روش دیگر می‌توانید به بخش تنظیمات گوشی هوشمند بروید و کد I MEI را به دست آورید. البته در گوشی‌های مبتنی بر اندروید و آیفون‌ها مسیر دست یافتن کد مدنظر کمی متفاوت است.

دریافت IMEI

دریافتIMEI

در ادامه روش دست یافتن IMEI در گوشی‌های اندرویدی و همچنین تلفن‌های هوشمند مبتنی بر iOS را توضیح خواهیم داد.

  • اندروید

  1. به بخش تنظیمات بروید، وارد قسمت درباره‌ی گوشی (About Phone) شوید.
  2.  از بخش وضعیت یا Status کد IMEI را به دست آورید.
  • آیفون

  1. به بخش تنظیمات بروید.
  2.  وارد قسمت جنرال (General) شوید، در بخش درباره یا About کد IMEI را به دست آورید.

حال که کد IMEI را در اختیار دارید از سرویس‌های مختلف می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر استفاده کنید. یکی از بهترین روش‌ها استفاده از سرویس همتا است، سیستم همتا به شما می‌گوید که آیا قبلا روی گوشی هوشمند مدنظر سیم کارتی قرار گرفته و از آن استفاده شده یا خیر.

استفاده از همتا

شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت سامانه همتا نسبت استعلام اصالت دستگاه اقدام کنید. علاوه بر آن می‌توانید در گوشی هوشمند نیز کد #۷۷۷۷#* را وارد کرده و سپس گزینه‌ی ۱ یا استعلام اصالت را انتخاب کنید. پس از مدتی برایتان پیامکی ارسال خواهد شد و در مورد تاریخچه‌ی استفاده از گوشی هوشمند توضیحاتی را ارائه خواهد داد.

 

  •  بررسی زمان کارکرد گوشی هوشمند در سیستم‌ عامل اندروید

سیستم‌عامل اندروید به شما اجازه می‌دهد مدت زمان کارکرد گوشی هوشمند را از قسمت تنظیمات به دست آورید. درواقع شما می‌توانید از طریق تنظیمات گوشی به بخش درباره‌ی گوشی یا About Phone رفته و سپس گزینه‌ی وضعیت یا Status را بررسی کنید. زمانی که وارد قسمت وضعیت شدید به بخش زمان روشن بودن یا Up Time بروید، در این بخش به زمان روشن بودن یا درواقع کارکرد دستگاه اشاره می‌شود.

تشخیص گوشی نو از تعمیری

طبیعتا گوشی هوشمندی که به تازگی خریده و آن را روشن کرده‌اید نباید کمتر از چند دقیقه کارکرد داشته باشد.

 

  • بررسی شماره سریال آیفون در سایت رسمی اپل

شما می‌توانید در آیفون‌های اپل نیز بررسی کنید که آیا گوشی هوشمند قبلا استفاده شده است یا خیر. آیفون را روشن کرده و سپس از منوها وارد بخش تنظیمات و سپس بخش General شوید ، حال گزینه‌ی About را انتخاب کنید. در این قسمت می‌توانید شماره سریال آیفون را به دست آورید.

تشخیص گوشی نو از تعمیری آیفون

وب سایت رسمی اپل بخشی دارد که می‌توان اصالت دستگاه را چک کرد. به بخش Check Coverage اپل بروید، در این بخش از شما خواسته می‌شود که شماره سریال آیفون را وارد کنید. حالات مختلفی رخ می‌دهد که برای مثال به دو نمونه اشاره می‌کنیم:

1.اگر آیفونتان فیک باشد عبارت Invalid Serial Number را مشاهده خواهید کرد که یعنی گوشی هوشمند در اختیارتان توسط اپل ساخته نشده و نمونه‌ی فیک و تقلبی است.

گوشی فیک و اصل

 

2. اگر آیفونتان تاکنون استفاده نشده باشد، عبارت This phone has not been activated را مشاهده خواهید کرد.

تشخیص آیفون فیک و اصل

 

برای اینکه متوجه شوید گوشی هوشمندتان ریفربیشد شده است یا خیر به شماره سریال دقت کنید. اگر حرف اول شماره مدل F یا N باشد به این معنی است که آیفون مدنظر توسط اپل تعمیر شده و دوباره به بازار عرضه شده است.

گوشی فیک و اصل

  • روش­‌های سخت‌افزاری

سخت افزار

 

1.در بدنه گوشی نباید آثار خش و آسیب‌دیدگی وجود داشته باشد. این علائم، خبر از دست‌دوم بودن یا تعمیر موبایل می­‌دهند.

خطو خش روی گوشی

2. پورت سیم­کارت و رم نباید رنگ و رو رفته باشد.

پورت سیم کارت

 

3. اگر رنگ لنز دوربین و باتری گوشی تغییر کرده باشد، احتمالا گوشی در معرض آبخوردگی واقع شده است. با تعمیر موبایل­ می­توان مشکل آب­خوردگی آن­را تا حدی اصلاح کرد.

 

4. گوشی نو باید دارای کابل شارژ و هدفون سالمی باشد. تست این قطعات را می‌­توان توسط لپ­تاپ انجام داد.

گوشی نو

5. بوی گوشی یکی دیگر از راه‌­ها تشخیص نو بودن آن است. گوشی­‌های نو بوی آکی تندی دارند. اگر میزان این بو کم شده یا تغییر کرده باشد، خبر از این می‌­دهد که تعمیر موبایل بر روی آن انجام شده است.

 

  • روش­‌های نرم افزاری

1.یکی از راه‌­های نرم‌افزاری تست گوشی نو، چک کردن تم، بازی و رینگتون آن است. اگر بازی یا تم خاصی روی گوشی نصب‌ شده باشد، نشان می‌­دهد که گوشی شما، یا دست‌دوم بوده یا اینکه عملی از جنس تعمیر موبایل بر روی آن انجام‌شده است.

گوشی نو یا تعمیری

2. زنگ گوشی نیز می‌­تواند نشان‌ دهنده این باشد که قبلا تعمیر موبایل بر روی آن صورت گرفته است. اصولا زنگ­‌های گوشی حالت خاصی دارند و از میان زنگ­های پیش‌فرض شرکت سازنده آن انتخاب می­‌شوند.

3. گوشی را چند بار روشن و خاموش کنید. اگر گوشی نو باشد، نباید میزان شارژ آن کم شود. اگر تعمیر موبایل بر روی آن صورت گرفته باشد، باتری گوشی تاحدی کمتر یا حتی بیشتر از میزان اولیه نشان می‌­دهد.

4. وجود نرم ­افزارهای غیرعادی در گوشی نشان دهند تعمیری بودن یا دست‌دوم بودن آن دارد. اصولا نرم­افزارهایی که بر روی یک گوشی نصب می‌­شوند  کاملا مشخص بوده و بیشتر مربوط به خود گوشی هستند. تعمیرکاران هنگام تعمیر موبایل، ممکن است نرم ­افزار خاصی را بر روی آن نصب نمایند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید