پیش از این که بخواهیم به علل رایج داغ شدن موبایل و راهکارهای رفع آن بپردازیم، باید بدانید که داغ شدن موبایل تا حدی طبیعی و کاملا عادی است و نباید نگران این موضوع شد. اما بیش از حد داغ کردن مشکلی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد و رفع گردد. در ادامه مهم ترین دلایل داغ شدن گوشی تان را بشناسید و نسبت به برطرف سازی آن اقدام کنید.

تمامی استفاده کننده های گوشی های هوشمند با مشکل گرم شدن گوشی مواجه هستند ولی آیا واقعا این گرم شدن مشکل دستگاه می‌باشد یا نه؟ چه مواقعی این مشکل باعث ایجاد اختلال در عملکرد گوشی میشود؟

در این مقاله به بررسی این مشکل می پردازیم:

آیا گرم (داغ) شدن تلفن همراه امری طبیعی است؟

به صورت اصولی این یک امر طبیعی است و به فعالیت های CPU تلفن همراه مربوط است. زمانی که چندین برنامه را اجرا می کنید فرآیند کاری CPU افزایش پیدا میکند و باعث گرما خواهد شد. این اتفاق در اکثر دستگاه های الکترونیکی (لپ تاپ و کامپیوتر) اتفاق می افتاد.

رایج ترین دلیل گرم شدن صفحه نمایش گوشی سامسونگ و آیفون

گاهی اوقات گرم شدن ال سی دی گوشی می تواند یک هشدار باشد و گاهی اوقات هم مشکل خاصی وجود ندارد! اینکه چطور تشخیص دهید داغ شدن صفحه گوشی چه دلیلی دارد، کار سختی است اما اگر رایج ترین مسائلی که به داغ شدن گوشی منجر می شود را بشناسید، راحت تر متوجه می‌شوید که با یک مشکل بزرگ مواجه هستید یا نه اینکه همه چیز نرمال است.

داغ شدن صفحه گوشی موبایل طبیعی است!

اولین مسئله ای که باید مورد توجه قرار دهید این است که داغ شدن صفحه نمایش گوشی تا حدودی طبیعی است. زمانی که شما نور گوشی را زیاد می‌کنید یا داده های همراه و وای فای را برای مدت طولانی روشن نگه می‌دارید، گوشی گرم می شود و در نتیجه این گرما را از روی صفحه نمایش حس می‌کنید.

به همین دلیل قبل از اینکه به فکر حل این مشکل باشید، ابتدا این موضوع را در نظر بگیرید که این داغ شدن تا حدودی طبیعی است! اما در صورتی که فکر می‌کنید صفحه گوشی موبایل بیش از حد داغ می‌شود با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی شش نکته اصلی در مورد داغ شدن صفحه نمایش گوشی بپردازیم.

1-از قاب و گلس مناسب برای گوشی استفاده کنید

انتخاب قاب و گلس نامناسب از رایج ترین مواردی است که باعث گرم شدن باتری گوشی و همچنین گرم شدن صفحه نمایش موبایل می‌شود. در بیشتر مواقع، زمانی که گوشی موبایل در حال شارژ شدن است، باتری گرم می شود و روی حرارت صفحه نمایش گوشی تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود زمان شارژ شدن گوشی، حتما قاب موبایل را از آن جدا کنید.

این نکته را فراموش نکنید که گرم شدن گوشی در زمان شارژ شدن طبیعی است اما بهتر است گوشی را در سطح نامناسب قرار ندهید. به طور مثال قرار دادن موبایل در زمان شارژ روی رختخواب و فرش باعث می شود تا گوشی بیشتر گرم شود.

2-عملکرد کابل شارژ گوشی را تحت نظر داشته باشید.

خراب شدن آی سی شارژ گوشی، باد کردن باتری موبایل و درنهایت داغ شدن صفحه گوشی تعدادی از عوارض استفاده از کابل شارژر تقلبی است. اصلی ترین نشانه ای که به واسطه آن می توان به عملکرد شارژر شک کرد این است که زمان شارژ شدن گوشی باتری و صفحه نمایش به شدت داغ می شود و فرآیند شارژ شدن به شدت کند است.

3-از خوب بودن حال گوشیتان و سلامت برنامه های نصب شده، اطمینان حاصل پیدا کنید.

گاهی اوقات گرم شدن صفحه نمایش گوشی، نشانه خراب شدن باتری گوشی است! خراب شدن قسمت های مختلف گوشی، ممکن است نشانه ی اختلال در عملکرد قسمت های مختلف موبایل باشد. معمولا برنامه های مخرب که تحت استاندارد خاصی تولید نشده‌اند، قسمت هایی از گوشی را درگیر می کنند و عملکرد نرمال گوشی را دچار اختلال می‌کنند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود برنامه های گوشی را تنها از منابع معتبر دانلود و نصب کنید.

4-استفاده طولانی مدت از دوربین باعث گرم شدن صفحه گوشی میشود.

شاید استفاده از دوربین را نتوان علت داغ شدن گوشی سامسونگ j5 دانست اما همین مسئله می تواند به تنهایی علت داغ شدن گوشی سامسونگ a50 باشد! معمولا گوشی های جدیدتر که دوربین های قوی و حرفه ای تری دارند ممکن است به دلیل استفاده زیاد از دوبین، صفحه نمایششان داغ شود.

5-نصب بازی های سنگین، از مهم ترین دلایل داغ شدن گوشی هواوی

گوشی های قدیمی هواوی معمولا توانایی اجرا کردن برنامه و بازی های سنگین را ندارند به همین دلیل با داغ شدن باتری گوشی، صفحه نمایش نیز داغ می‌شود. این مسئله درمورد گوشی های جدید هواوی صدق نمی‌کند اما اگر یک گوشی قدیمی هواوی دارید حواستان به این موضوع باشد که بازی های سنگین را حذف کنید.

برای جلوگیری از چنین مشکلاتی که منشا آن ها نصب برنامه های سنگین است، پیشنهاد می‌شود قبل از نصب یک برنامه، سخت افزار مورد نیاز را با دقت مطالعه کنید و در صورت تطابق نیازهای برنامه و توانایی گوشیتان، اقدام به نصب کنید.

6-داغ شدن تاچ و ال سی دی گوشی به دلیل مشکلات سخت افزاری

چندین سال پیش در یک بازه زمانی، برخی از کاربران گزارش هایی می‌دادند که حاکی از پرش تصویر برخی از گوشی های سامسونگ بوده است. معمولا ضربه های شدید منجر به ایجاد مشکلات متفاوت برای صفحه نمایش خواهد شد. به طور مثال آسیب دیدن بک لایت گوشی یا خراب شدن ای سی لایت یکی از مواردی است که ممکن است منجر به داغ شدن صفحه گوشی شود. در کل اگر فکر می‌کنید صفحه نمایش موبایلتان به صورت غیر طبیعی داغ می‌شود، حتما از یک متخصص بخواهید تا نگاهی به قطعات سخت افزاری گوشی بیندازد.

با توجه به اینکه مشکل پرش تصویر صفحه نمایش برای گوشی های قدیمی سامسونگ ایجاد میشد، ممکن است خراب شدن صفحه نمایش، علت داغ شدن گوشی سامسونگ j7 و همچنین علت داغ شدن گوشی سامسونگ a7 باشد.

جمع بندی کلی:

پیشنهادهای دیگری توسط کاربران به عنوان راهکار مناسب برای جلوگیری از گرم شدن صفحه نمایش گوشی نیز ارائه شده است که از نمونه های آن می توان به شارژ کردن گوشی تا 80 درصد در طول روز اشاره کرد. از آنجایی که دمای هوا در طول روز بیشتر است، نباید باتری را به طور کامل شارژ کرد زیرا گرما، میزانی از انرژی باتری گوشی را هدر خواهد داد پس بهتر است شارژ 100 درصد گوشی را برای شب در نظر بگیرید.

15 دلیل رایج داغ شدن گوشی موبایل و راهکارهای رفع آن

  • بازی کردن با موبایل را متوقف کنید!

یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث می شود گوشی موبایل شما داغ کند، اجرای بازی های سنگین است بنابراین باید از این کار دست بکشید. بازی های سرگرمی حجم بالایی از بستر سخت افزاری گوشی شما را اشغال می‌کنند و با درگیر شدن قطعات دستگاه، رفته رفته افزایش حرارت و درنتیجه داغ شدن گوشی رخ می‌دهد. علاوه براین جالب است بدانید که اگر دستگاه موبایل از لحاظ سخت افزاری ضعیف باشد چنین اتفاقی بیش تر رخ می‌دهد. برنامه های دیگر نیز که موجب پردازش زیاد می گردند، سبب داغ کردن گوشی موبایل می‌شوند.

  • استفاده از اینترنت و وای فای را به حداقل برسانید!

زمانی که زیاد از اینترنت استفاده می کنید، دستگاه موبایل شما داغ خواهد کرد. از نکات مهمی که باید بدانید این است که سیستم عامل اندروید طوری طراحی شده است که اپلیکیشن های اجرا شده در پس زمینه هم می توانند از اینترنت گوشی استفاده کنند و این علت می تواند باعث داغ شدن گوشی موبایل شما شود. هم چنین زمانی که شما اقدام به اشتراک گذاری یا به اصطلاح هات اسپات کردن دیتای موبایل خود می کنید، منتظر افزایش حرارت در دستگاه گوشی موبایل خود باشید. چراکه زمان هات اسپات کردن باتری موبایل بیش تر مورد استفاده قرار می گیرد و همین مسئله انرژی زیادی را مصرف می کند تا اتصال و پرتاپ امواج وای فای به طور صحیح انجام گیرد.

  • زمان اتصال به بلوتوث را کاهش دهید.

توصیه می شود که از بلوتوث موبایل خود برای مدت زمان طولانی استفاده نکنید. پس از استفاده نیز تنظیمات مربوط به آن را غیر فعال کرده و از افزایش حرارت دستگاه خود جلوگیری کنید.

  • دوربین موبایل علت داغی آن 

از رایج ترین دلایل داغ شدن گوشی موبایل استفاده طولانی مدت از دوربین آن به ویژه برای فیلم برداری است. برای همین زمانی که مشغول فیلم برداری هستید احتمال افزایش حرارت وجود دارد.

  • کاور محافظ گوشی خود را دربیاورید.

برای این که گوشی تان خنک شود باید گاهی اوقات کاور آن را دربیاورید. امروزه قاب های موبایل اکثرا از جنس چرم یا پلاستیک ساخته می شوند. و به دلیل این که مانع تهویه صحیح و رسیدن جریان هوا به موبایل و تبادل دما می شوند، گوشی شما رفته رفته گرم می شود.

  • اپلیکیشن های گوشی را ببندید.

در طول 24 ساعت شما از برنامه های مختلفی استفاده می کنید و همین امر داغ شدن گوشی موبایل را به همراه دارد. بنابراین پیشنهاد می شود پس از اتمام کار خود با هر کدام از برنامه ها آن ها را از پس زمینه گوشی تان نیز غیر فعال کنید و به طور کامل ببندید.

15 دلیل داغ شدن گوشی موبایل که شما از آن بی خبرید

  • حافظه گوشی تان را خالی کنید.

از دلایل عمده داغ شدن گوشی موبایل پر بودن حافظه داخلی آن است. زیرا حافظه پر فعالیت CPU دستگاه را افزایش می‌دهد. موبایل شما برای این که بیش از حد گرم نشود باید حداقل دارای 30 درصد فضای خالی باشد. اطلاعات اضافی موجود کارایی باتری را نیز افزایش می دهند یا موجب ایجاد اختلال در کارکرد آن می‌شوند.

  • برنامه‌های گوشی‌تان را به روزرسانی کنید.

یکی از ترفندهای خنک کردن موبایل آپدیت کردن اپلیکیشن های مورداستفاده در آن است. چرا که امکان وجود مشکل در نسخه های قدیمی هست و احتمال مصرف انرژی بیش تر و افزایش گرمای گجت را در پی دارد.

  • موبایل‌تان را در معرض گرما و نور مستقیم قرار ندهید.

از قرار دادن دستگاه موبایل خود در محیط های گرم پرهیز کنید و به هیچ وجه آن را در برابر نور مستقیم خورشید نگذارید. بیش تر گوشی های هوشمند امروزی از جنس پلاستیک و فلز هستند و بدین ترتیب جذب حرارتی بالایی دارند. جالب است بدانید که اسمارت فون ها با توجه به طراحی ای که دارند در گرمای زیاد خاموش می‌شوند و بدین صورت از آسیب رسیدن به گوشی شما جلوگیری می‌کنند.

  • حتما آنتی ویروس نصب کنید.

ویروس ها و برنامه های مخرب از علل داغ شدن دستگاه موبایل به شمار می‌روند. برنامه های ویروسی و مخرب به دلیل افزایش پردازش دستگاه موجب داغ شدن گوشی می شوند. به همین دلیل همیشه در زمان نصب برنامه های جدید دقت کافی داشته باشید و با نصب آنتی ویروس از برنامه های مخرب و آسیب های احتمالی آن ها جلوگیری کنید.

  • نور نمایشگر را کم کنید.

بخش زیادی از شارژ باتری موبایل شما برای روشنایی نمایشگر مصرف می‌شود. پس زمانی که از گوشی‌تان استفاده نمی‌کنید روشنایی آن را کاهش دهید.

  • موبایل تان را بین بازه 20 تا 80 درصد شارژ کنید.

شارژ 100 درصدی به مرور عمر باطری موبایل را کاهش و حرارت آن را افزایش می‌دهد. اما اگر به جز شارژ شبانه چاره ای ندارید توصیه ما این است که دستگاه مذکور را بر روی سطح خنک و صاف قرار داده و بگذارید شارژ شود تا کم تر داغ کند.

  • کابل و آداپتورهای اورجینال استفاده کنید.

استفاده از کابل ها و آداپتورهای غیراصل موجب داغ شدن گوشی موبایل شما می‌شوند. علاوه براین عدم به کارگیری نوع اورجینال، کیفیت شارژ و عمر باتری را نیز کاهش می‌دهند. در هنگام شارژ نیز از موبایل استفاده نکنید.

  • برای موبایل تان باتری اورجینال بخرید.

خیلی وقت ها ممکن است شما از گوشی تان استفاده‌ای نکنید ولی باز هم شاهد داغ شدن آن باشید. خرید و به کارگیری باتری های غیراصل دلیل داغ شدن دستگاه های موبایل محسوب می‌شوند پس به هنگام خرید نوع اورجینال را تهیه کنید.

  • نوتیفیکیشن برنامه ها را ببندید.

قبل از هر چیزی بهتر است برنامه های غیرضروری را از گوشی تان حذف کنید و از شر نوتیفیکیشن‌های اضافی خلاص شوید. اما برای سایر برنامه‌هایی که لازم است در گوشی تان داشته باشید ولی زیاد دارای اهمیت نیستند، نوتیفیکیشن ها را ببندید تا از داغ شدن گوشی جلوگیری شود.

  • حالت پرواز را فعال کنید.

چنان چه نیازی به استفاده از گجت خود ندارید جهت خنکی موبایل آن را به حالت پرواز درآورده تا از داغ شدن بیش از حد گوشی پیش گیری شود. با این ترفند دستگاه موبایل شما شارژ کم تری هم مصرف می‌کند و درنتیجه حرارت و گرمای کمی نیز تولید می‌کند.


در جمع بندی نهایی باید بیان شود که داغ شدن گوشی موبایل تا حدی طبیعی و کاملا عادی به شمار می‌رود و می‌توان با بررسی علل گفته شده و اجرای ترفندهای گفته شده آن را کاهش داد ولی چنان چه هیچ یک از کارها باعث خنک شدن گوشی‌تان نشد حتما به یک مرکز تعمیر موبایل و متخصص مراجعه کنید.

 امید که مطالب گفته شده برایتان مفید و سودمند بوده باشد.

 

نکات نهایی

فقط در صورتی داغ کردن موبایل شما غیر عادی می‌باشد که باعث ایجاد اختلال در کارکرد شما، دمای بیش از حد (در حد سوزاندن دست)، هنگ کردن و ریست کردن مداوم گوشی گردد. در این مواقع بهتر است در اسرع وقت گوشی‌تان را به نمایندگی معتبر ارجاع دهید تا مشکل برطرف گردد.

امید که مطالب گفته شده برایتان مفید و سودمند بوده باشد.


منابع :

https://www.samsung.com/iran/support/mobile-devices/my-phone-is-heating-up-is-this-normal/ – https://janebi.com/mag/why-your-phone-gets-hot – https://starmobo.com/15-%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%AF%D8%A7%D8%BA-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%DA%AF%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D9%84-%DA%A9%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D9%86-%D8%A8%DB%8C/

دیدگاهتان را بنویسید