فرض کنید شما به یک سفر خارجی رفته‌اید و در سفر اقدام به خرید گوشی هوشمند جدیدی کرده‌اید.

واضح است که هنگام ورود به کشور، باید آن را فعال‌سازی کنید و انجام این کار هم مراحل خاص خود را دارد که شامل پرداخت هزینه رجیستری گوشی مسافری می‌شود.

توجه داشته باشید که پرداخت حق گمرک، فقط شروع کار بوده و در نهایت باید اطلاعات مربوطه را به سامانه همتا هم ارسال کنید تا ثبت گوشی مسافری انجام شود.

ما در ادامه روش کامل فعال‌سازی گوشی مسافری را به شما آموزش خواهیم داد که شامل مراحل پرداخت هزینه گمرکی گوشی هم می‌شود.

گام اول

در مرحله نخست باید وارد وب سایت اینترنتی رسمی گمرگ شوید. هنگامی که وارد این وب سایت شدید، باید شناسه IMEI گوشی جدید خود را وارد کنید.

یکی از موارد مهمی که باید مدنظر داشته باشید، تعداد شناسه دستگاه بوده که باتوجه‌به تعداد خشاب سیم‌کارت، متفاوت خواهد بود.

برای دستیابی به شناسه گوشی هوشمند می‌توانید از کد دستوری #۰۶#* استفاده کنید.

البته در پشت جعبه گوشی‌های رسمی هم شاهد برچسب‌هایی خواهید بود که شناسه IMEI درج شده است. صحیح بودن شناسه‌ها به خوبی گویای اصالت دستگاه است.

نکته: هنگامی که وارد صفحه اصلی وب سایت گمرک شدید و گوشی هوشمند شما هم دو سیم‌کارت است، باید با انتخاب گزینه سبز رنگ جمع، شناسه IMEI دوم را هم وارد کنید.

گام دوم

در مرحله بعدی باید منتظر پاسخ استعلام از سامانه همتا باشید. در حقیقت پیغام جدیدی که نمایش داده خواهد شد، مدل و برند دستگاه را نمایش خواهد داد.

در صورتی که اطلاعات نمایش داده شده صحیح باشد، باید گزینه ادامه را انتخاب کنید.

گاهی وقت‌ها ممکن است که مدل نمایش داده شده توسط سامانه همتا با مدل گوشی شما متفاوت باشد.

در این حالت نباید شتابزده عمل کنید و بهترین اقدام ممکن را می‌توان تماس با پشتیبانی سامانه همتا دانست؛ شماره تماس پشتیبانی همتا، ۰۹۶۳۶۶ است.

گام سوم

در مرحله بعدی وارد صفحه جدیدی خواهید شد که باید مدل و مشخصات فنی را درکنار نوع دستگاه انتخاب کنید.

به‌عنوان مثال، ممکن است نوع دستگاه شما که قصد ثبت رسمی آن را دارید، تبلت باشد و اگر چنین است، باید در این مرحله مشخص شود.

توجه داشته باشید که تمام گزینه‌ها به‌صورت پیش‌فرض در لیست قرار دارند و فقط شما باید گزینه صحیح را انتخاب کنید.

نکته: توجه داشته باشید که در صورت عدم تطبیق اطلاعات انتخابی با اطلاعات دستگاه، حتی پس از پرداخت عوارض مربوط به گمرک هم امکان ثبت آن وجود نخواهد داشت.

شما نباید نگران شوید، فقط باید در وارد کردن اطلاعات اولیه گوشی هوشمند جدیدتان، نهایت دقت را به خرج دهید.

گام چهارم

هنگامی که مشخصات فنی مربوط به برند گوشی هوشمند را وارد کردید، دیگر وقت آن رسیده است که سراغ اطلاعات هویتی خود بروید و آن‌ها را اعلام کنید. صفحه‌ای ظاهر می‌شود که در آن باید تابعیت خود را اعلام کنید.

در صورتی که تابعیت شما ایرانی باشد، حتما باید در باکس‌ جدید و فیلدهایی که نمایش داده می‌شود، شماره سیم‌کارت، کد ملی و سایر اطلاعات مربوط به ورودی گمرک را وارد کنید. همچنین داشتن شماره گذرنامه و اعلام آن هم ضروری است.

در صورتی که اطلاعات مربوطه را به درستی اعلام نکنید یا به عبارتی دیگر، متعلق به مسافر نباشد، وب سایت گمرک وارد مرحله بعدی نخواهد شد تا زمانی‌که موارد را به درستی وارد کنید.

همچنین امکان دارد مسافر دارای تابعیت غیرایرانی باشد که این مورد هم باید به‌صورت کاملا دقیق، انتخاب و مورد تأیید قرار گیرد.

گام پنجم

قطعا به خاطر دارید که در گام قبلی، شماره سیم‌کارت خود را وارد کرده‌اید.

در این مرحله یک کد به سیم‌کارت موردنظر ارسال شده که با وارد کردن آن در بخش مربوطه و انتخاب گزینه ادامه مراحل، وارد سایر بخش‌ها خواهید شد.

گام ششم

در گام ششم فعال‌سازی گوشی در سامانه گمرک وارد بخش جدیدی خواهید شد که شناسه پرداخت و مبلغ موردنظر (حقوق و عوارض گمرکی) نمایش داده شده است.

در صورتی که تمام اطلاعات مورد تأیید شما هستند، گزینه پرداخت را انتخاب کنید. البته این امکان وجود دارد که شما نیازمند بازگشت به بخش عقب باشید که گزینه آن هم مشخص است؛ توجه داشته باشید که این گزینه فقط در صورت نیاز برای ویرایش اطلاعات، موردنیاز خواهد بود.

گام هفتم

معمولا پس از انتخاب گزینه پرداخت در هر وب سایت اینترنتی، انتظار داریم وارد درگاه پرداخت شویم یا درگاه موردنظرمان را انتخاب کنیم.

این بخش از وب سایت و سامانه گمرگ هم از این قاعده مستثنی نیست. شما باید مطابق با تصویر زیر، کد امنیتی را به درستی وارد و یکی از درگاه‌های پرداخت نمایش داده شده را انتخاب کنید.

در نهایت و پس از وارد کردن اطلاعات بانکی، مبلغ موردنظر را پرداخت خواهید کرد.

گام هشتم

این مرحله اهمیت زیادی دارد و لطفا دقت لازم را به خرج دهید. پس از پرداخت عوارض گمرک به صفحه‌ای جدید هدایت خواهید شد که اطلاعاتی مربوط به کد پیگیری داخلی، کد پیگیری بانکی و شناسه پرداخت نمایش داده می‌شود؛

لطفا این کدها را تا پایان فرایند و فعال‌سازی گوشی مسافری در یک کاغذ یادداشت کرده و نگه دارید. در این مرحله و صفحه جدید نمایش داده شده یک گزینه با عنوان تکمیل فرایند وجود دارد؛ شما باید روی این گزینه کلیک کرده تا وارد مرحله بعد شوید.

گام نهم

پس از آن که گزینه تکمیل فرایند را انتخاب کردید، وارد صفحه جدیدی خواهید شد که پیغام موفقیت آمیز بودن ثبت شناسه برای شما نمایش داده می‌شود. پس از نمایش این پیغام، باید گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب کنید.

یکی از اشتباهاتی که برخی از مسافران عزیز انجام می‌دهند، نداشتن توجه کافی و انتخاب نکردن این گزینه مهم است.

در صورتی که این گزینه را انتخاب نکنید، هیچ‌گونه اطلاعاتی از سوی گمرک برای سامانه همتا ارسال نخواهد شد. نتیجه این کار عدم ارسال کد فعال‌سازی دستگاه به‌صورت فوری توسط سامانه همتا برای شما خواهد شد.

گام دهم

این مرحله را باید به‌عنوان آخرین مرحله کاری سامانه گمرک بدانیم. هنگامی که شما گزینه ارسال اطلاعات به سامانه همتا را انتخاب کردید، پیغام زیر برای شما نمایش داده می‌شود و دستور شما را مورد تأیید قرار خواهد داد.

پس از مشاهده این پیغام، یک پیامک مطابق با تصویر پایین دریافت خواهید کرد. متن این پیام گویای همه چیز است و شما باید برای گذراندن سایر مراحل، لینک موردنظر را انتخاب کنید.

هنگامی که روی لینک موردنظر کلیک کنید یا به‌صورت خودکار وارد بخش کاربری خود خواهید شد یا در غیر این صورت، باید در صفحه نخست، اطلاعات مربوطه همانند کد ملی و شماره سیم‌کارت را وارد کرده و پروفایل جدیدی ایجاد کنید.

البته در صورتی که نیاز به ثبت نام باشد، باید روی گزینه مربوطه کلیک کرده و ادامه مراحل را مطابق با تصویر زیر دنبال کنید.

هنگامی که وارد پروفایل کاربری خود در سامانه همتا شدید، باید بخش اطلاعات ثبت مسافری را انتخاب کنید. در ادامه باید روی گزینه (کلیک کنید) موجود در جلوی اطلاعات گوشی موردنظر هم کلیک کنید.

گام یازدهم

هنگامی که روی گزینه مربوطه کلیک کردید، اطلاعات جدیدی در یک باکس نمایش داده خواهد شد. پس از آن که صحت اطلاعات را مورد بررسی قرار دادید، باید گزینه تأیید و پرداخت را انتخاب کنید. 

البته فراموش نکنید که هنگام انتخاب لینک موجود در پیامک به‌صورت مستقیم وارد این بخش خواهید شد.

در صفحه پرداخت، باید درگاه موردنظر را انتخاب کرده و به‌راحتی وجه را پرداخت کنید.

هنگامی که پرداخت شما موفقیت‌آمیز باشد، پیغام زیر را مشاهده خواهید کرد.

گام دوازدهم

در بخش جدید یک باکس تأیید نتیجه پرداخت مشاهده خواهید کرد که با انتخاب گزینه مشاهده کد فعال‌سازی دستگاه، به‌صورت مستقیم به بخش جدید هدایت خواهید شد.

گام سیزدهم

به ‌سادگی وارد بخش اطلاعات ثبت مسافری خواهید شد و این بار، کد فعال‌سازی را مشاهده خواهید کرد. البته به خاطر داشته باشید این کد ازطریق پیامک هم برای شما نمایش داده می‌شود.

نکته: کد فعال‌سازی برای شماره سیم کارتی ارسال می‌شود که در سامانه گمرک هم وارد کرده‌اید.

تبریک می‌گوییم؛ هم‌اکنون کد فعال‌سازی را دریافت کرده‌اید، اما بدان معنا نیست که گوشی را فعال یا اصطلاحا رجیستر کرده‌اید. شما باید مراحل توضیح داده شده مربوط به فعال‌سازی گوشی نو را دنبال کنید.

منبع: ZOOMIT

دیدگاهتان را بنویسید