امروزه برخی افراد به جای خرید یک دوربین حرفه ای با هزینه ای بسیار بالا رو به گوشی هایی آوردن که علاوه بر رفع نیازهای روزمره آنها قابلیت عکاسی حرفه ای و فوق حرفه ای را نیز داشته باشد. در این بین سازنده های گوشی هوشمند رقابت تنگاتنگی جهت ارائه گوشی با بهترین دوربین ها را دارند. در این مقاله به بررسی چند مدل مطرح که مدعی داشتن دوربینهای حرفه ای می باشند می‌پردازیم ولی قبل از آن با هم معنی و مفهموم دوربین خوب را بررسی میکنیم.

مهم‌ترین نکات برای خرید گوشی با دوربین عالی

گوشی‌های هوشمند به ابزارهای ضروری زندگی روزمره ما بدل شده‌اند؛ این گجت‌ها دنیایی از اپلیکیشن‌ها را ارائه می‌دهند، ما را متصل به یکدیگر نگه می‌دارند و به ساماندهی زندگی‌مان کمک می‌کنند. در این میان، بسیاری از کاربران مرتبا با گوشی‌های خود عکس می‌گیرند و به همین خاطر کیفیت دوربین گوشی برای افراد زیادی اهمیت قابل توجهی دارد. به همین خاطر در این مطلب به ویژگی‌هایی می‌پردازیم که برای خرید گوشی دارای دوربین عالی باید به آن‌ها توجه کنید.

تنوع دوربین‌ها

دوربین گوشی

این روزها دوربین‌های سه‌گانه و حتی چهارگانه به بسیاری از گوشی‌های ارزان قیمت راه پیدا کرده است. اما این دوربین‌ها دقیقا چه کارکردی دارند؟ عموما با ۶ نوع دوربین سروکار داریم که عبارت‌اند از: دوربین اصلی، اولترا واید، تله‌فوتو یا پریسکوپی، ماکرو، سنسور مونوکروم یا تک‌رنگ و سنسور تشخیص عمق یا ToF.

دوربین اصلی یا استاندارد

دوربین گوشی

در سال‌های گذشته، گوشی‌های هوشمند فقط از یک دوربین بهره می‌بردند ولی در هر صورت در گوشی‌های جدید هم در نهایت یک دوربین به‌عنوان دوربین اصلی انجام وظیفه می‌کند. روی هم رفته دوربین موردنظر معمولا بهترین کیفیت را به ارمغان می‌آورد.

دوربین اولترا واید

دوربین گوشی

ال‌جی برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ گوشی دارای دوربین اولترا واید را معرفی کرد. این دوربین در مقایسه با سنسور اصلی می‌تواند میدان دید وسیع‌تری را ثبت کند و به همین خاطر برای عکس‌های دسته‌جمعی، عکس‌برداری معماری و ثبت مناظر گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شود. همچنین به لطف وجود چنین دوربینی، کمتر از گذشته به ثبت عکس‌های پانوراما نیاز پیدا می‌کنید. با کاهش قیمت دوربین‌های اولترا واید، حتی گوشی‌هایی با قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار هم از آن بهره می‌برند ولی برای گوشی‌های ارزان‌تر معمولا چنین قابلیتی ارائه نمی‌شود.

دوربین تله‌فوتو یا پریسکوپی

دوربین گوشی

این نوع دوربین‌ها برای زوم کردن مورد استفاده قرار می‌گیرند و دوربین‌های تله‌فوتو معمولا می‌تواند زوم اپتیکال ۲ تا ۳ برابر را امکان‌پذیر کنند. در این زمینه باید به دوربین‌های پریسکوپی هم اشاره کنیم که تازه‌نفس هستند و با استفاده از منشور درون ماژول دوربین می‌توانند زوم اپتیکال بسیار بهتری را به ارمغان بیاورند.

برخی شرکت‌ها با بهره‌گیری از نرم‌افزار و بدون استفاده از دوربین تله‌فوتو یا پریسکوپی می‌توانند زوم باکیفیتی را ارائه کنند. در این میان، برخی گوشی‌ها از ترکیب زوم دیجیتال و اپتیکال استفاده می‌کنند که در نهایت این رویکرد منجر به ارائه‌ی زوم هیبریدی شده است. اگرچه کیفیت زوم هیبریدی به پای اپتیکال نمی‌رسد، اما در هر صورت نمی‌توان بهتر بودن کیفیت آن نسبت به زوم دیجیتال را کتمان کرد.

دوربین ماکرو

دوربین گوشی

اخیرا برخی شرکت‌ها به تعبیه دوربین ماکرو در گوشی های هوشمند توجه نشان داده‌اند. با استفاده از این نوع دوربین‌ها، می‌توانید از فواصل بسیار نزدیک از سوژه موردنظر مانند حشرات و گل‌ها عکس بگیرید. برخی گوشی‌ها مانند وان‌پلاس ۷T، به جای تعبیه دوربین ماکرو اختصاصی، برای این کار از دوربین اولترا واید استفاده می‌کنند.

دوربین مونوکروم

دوربین گوشی

هواوی اولین شرکتی بود که گوشی دارای سنسور مونوکروم یا تک‌رنگ را معرفی کرد و این روزها در بین گوشی‌های جدید چنین سنسوری دیگر دیده نمی‌شود. در هر صورت، این سنسور فقط قادر به ثبت عکس‌های سیاه‌وسفید است که عمدتا برای بهبود کیفیت عکس‌های ثبت شده در محیط‌های کم‌نور، به دوربین اصلی کمک می‌کند؛ زیرا فقدان فیلتر رنگی در سنسور موردنظر باعث می‌شود پیکسل‌ها نسبت به نور حساسیت و توان بیشتری داشته باشند.

سنسور تشخیص عمق و ToF

دوربین گوشی

این نوع سنسورها برای عکس‌برداری تعبیه نمی‌شوند بلکه وظیفه اصلی آن‌ها ثبت اطلاعات مربوط به عمق محیط است. سنسورهای تشخیص عمق در بیشتر موارد برای حالت پرتره به کار گرفته می‌شوند تا مرز بین سوژه و محیط اطراف آن برای مات کردن پس‌زمینه با دقت بیشتری مشخص شود. سنسورهای ToF هم به نوعی نسل جدید سنسورهای تشخیص عمق هستند که این کار را با دقت بهتری انجام می‌دهند. روی هم رفته، معمولا در گوشی‌های ارزان‌قیمت سنسور تشخیص عمق دیده می‌شود و سنسورهای ToF در گوشی‌های رده‌بالا تعبیه می‌شود.

گوشی شما به چند دوربین نیاز دارد؟

گوشی‌های بسیار ارزان‌قیمت (کمتر از ۱۰۰ دلار)، معمولا از یک دوربین یا نهایتا دوربین اصلی به همراه سنسور تشخیص عمق بهره می‌برند. در این میان برخی از گوشی‌های ارزان هم به جای سنسور تشخیص عمق، دوربین اولترا واید تعبیه کرده‌اند. اما روی هم رفته، روزبه‌روز تعداد بیشتری از گوشی‌های مقرون به صرفه از دوربین‌های سه‌گانه و حتی چهارگانه استفاده می‌کنند که معمولا از دوربین اصلی، اولترا واید، تشخیص عمق تشکیل شده و گاهی اوقات دوربین ماکرو هم دوربین چهارم ماژول را تشکیل می‌دهد.

دوربین گوشی

دوربین‌های زوم معمولا محدود به گوشی‌های رده‌بالا هستند زیرا این دسته از دوربین‌ها در مقایسه با دوربین‌های اولترا واید یا ماکرو قیمت بالاتری دارند. بسیاری از گوشی‌های رده‌بالا در کنار دوربین اصلی، از دوربین‌های زوم و اولترا واید بهره می‌برند و به همین دلیل به کاربران اجازه می‌دهند هنگام عکس‌برداری انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند.

اما در جواب سوال تعداد دوربین‌های مورد نیاز در گوشی، باید از خود بپرسید که عمدتا چه نوع عکس‌هایی را ثبت می‌کنید. آیا اهل سفر هستید و مرتبا به شهرها و مناطق جدیدی سفر می‌کنید؟ پس برای ثبت مناطق وسیع دوربین اولترا واید مثمر ثمر واقع می‌شود. آیا از جمله افرادی هستید که مرتبا از قابلیت زوم دوربین گوشی استفاده می‌کنید؟ پس باید دنبال گوشی هوشمندی باشید که از دوربین زوم باکیفیتی بهره ببرد. در نهایت همان‌طور که گفتیم، بسیاری از گوشی‌های رده‌بالا به صورت همزمان از دوربین‌های اولترا واید و زوم بهره می‌برند و دست شما را برای عکاسی باز می‌گذارند.

آیا هرچه مگاپیکسل‌ها بیشتر باشند بهتر است؟

مگاپیکسل به یکی از رایج‌ترین روش‌های ارزیابی کیفیت دوربین تبدیل شده است. اگرچه وجود مگاپیکسل‌های بیشتر به معنای ثبت جزییات بیشتر است، اما در کل برای قضاوت کیفیت دوربین صرفا نمی‌توان به تعداد مگاپیکسل‌های سنسور بسنده کرد.

دوربین گوشی

در حال حاضر بسیاری از گوشی‌ها با دوربین‌های ۴۸ و ۶۴ مگاپیکسلی روانه‌ی بازار می‌شوند و حتی شاهد عرضه گوشی‌های مبتنی بر دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی هم هستیم. این دوربین‌ها به لطف فناوری ترکیب پیکسل‌ها می‌توانند به صورت نرم‌افزاری اندازه پیکسل‌ها را افزایش دهند و به همین خاطر دوربین ۴۸ مگاپیکسلی به صورت پیش‌فرض عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌کند و دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی قادر به ثبت عکس‌های ۲۷ مگاپیکسلی است. بزرگ‌تر شدن پیکسل هم به معنای ثبت نور بیشتر و در نتیجه بهبود کیفیت عکس به‌خصوص در محیط‌های کم‌نور است. البته این دوربین‌ها می‌توانند با رزولوشن اصلی خود هم عکس بگیرند ولی مزیت این رویکرد تنها در عکس‌های گرفته شده در طول روز دیده می‌شود.

با وجود رقابت شرکت‌ها بر سر افزایش مگاپیکسل‌های دوربین، شرکت‌هایی مانند گوگل و اپل با استفاده از دوربین‌های ۱۲ مگاپیکسلی نشان داده‌اند که می‌توان با همین مقدار رزولوشن و البته پردازش‌های نرم‌افزاری پیشرفته، عکس‌های بسیار جذابی را ثبت کرد. بنابراین کیفیت دوربین صرفا به مقدار مگاپیکسل سنسور بستگی ندارد.

نکات نهایی

دوربین گوشی

یک دوربین عالی گوشی باید از ویژگی‌های دیگری هم بهره ببرد که یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها، لرزشگیر اپتیکال است. این سیستم سخت‌افزاری معمولا برای دوربین‌های اصلی و زوم مورد استفاده قرار می‌گیرد تا لرزش دست را کاهش دهد و در نتیجه عکس‌های شفاف‌تری ثبت شود. اهمیت لرزشگیر اپتیکال به‌خصوص در محیط‌های کم‌نور بیشتر احساس می‌شود. همچنین نباید اهمیت چنین مشخصه‌ای برای فیلم‌برداری را از قلم بیندازیم. در این میان باید به لرزشگیر دیجیتالی هم اشاره کنیم که به صورت نرم‌افزاری است و طبیعتا نسبت به سیستم اپتیکال امکانات و توان کمتری دارد.

دوربین گوشی

بسیاری از گوشی‌ها در نرم‌افزار دوربین خود از حالت هوش مصنوعی بهره می‌برند که البته با توجه به برند سازنده، نام‌های مختلفی دارد. این قابلیت، با شناسایی سوژه موردنظر می‌تواند تغییراتی را بر عکس اعمال کند. مثلا اگر تشخیص دهد که می‌خواهید از غذا عکس بگیرید، رنگ‌ها غلیظ‌تر می‌شوند. همچنین برخی حالت‌های هوش مصنوعی می‌توانند افراد را در کادر عکس تشخیص دهند و به طور خودکار حالت پرتره فعال می‌شود. خوشبختانه در بسیاری از گوشی‌ها می‌توانید این حالت را غیرفعال کنید تا فقط در مواقع موردنیاز از آن‌ها بهره ببرید.

بهترین دوربین گوشی 2020

بسیاری از خریداران موبایل به دنبال خرید بهترین گوشی برای عکاسی هستند. در این مطلب به شماری از نامزدهای کسب مقام بهترین گوشی از نظر دوربین در سال جاری اشاره می‌کنیم.

اکنون در مقطعی از تاریخ قرار داریم که بهترین دوربین گوشی 2020 عملکرد بهتری از دوربین‌های عادی ارائه می‌دهد. این غول‌های جیبی با امکانات فراوان خود به بخشی قابل توجه از زندگی انسان مدرن تبدیل شده‌اند. در ادامه با بهترین دوربین گوشی 2020 آشنا خواهیم شد.

سامسونگ گلکسی S20 Ultra 5G

بهترین دوربین گوشی 2020

  • تاریخ عرضه: مارس 2020 (اسفند 1398)
  • دوربین‌های پشتی: دوربین اصلی 108 مگاپیکسل (دیافراگمf/1.8 )، دوربین دوم 12 مگاپیکسل (دیافراگم f/2.2 ultra wide angle)، دوربین سوم 48 مگاپیکسل (دیافراگم f/3.5)
  • دوربین‌ سلفی: 40 مگاپیکسل f/2.2
  • وزن: 222 گرم | ابعاد: 9 در 76 در8.8 میلی‌متر | حافظه: 128/256/512 گیگابایت

نقاط قوت:

  • دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی
  • زوم 100 برابری
  • ضبط ویدیوی 8K
  • پشتیبانی از 5G

نقاط ضعف:

  • کاربرد اندک زوم
  • محدودیت‌های ضبط ویدیو 8K
  • عمر باتری

این محصول نه‌تنها بهترین گوشی سامسونگ از نظر دوربین بوده، بلکه در مقابل سایر نامزدهای مقام بهترین دوربین گوشی 2020 عملکرد بهتری دارد. دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی این گوشی کیفیتی عالی را به ارمغان آورده و زوم 100 برابری آن نیز امکان ثبت تصاویر تله‌فوتو باکیفیتی را ایجاد می‌کند. با این حال، بهترین دوربین گوشی سامسونگ 2020 برای موفقیت گلکسی اس 20 کافی نبوده و مشکلاتی چون پردازش بی‌ثبات تصاویر و عمری باتری ناامیدکننده، از تبدیل آن به انتخاب اول عکاسان حرفه‌ای جلوگیری می‌کند. این مسائل با به‌روزرسانی نرم‌افزاری قابل حل هستند.

در طرف دیگر، حالت ویدیو 8K محدودیت‌های بسیار زیادی داشته و نرخ به‌روزرسانی صفحه 120 هرتز نیز مشکلات فراوانی را با خود به همراه می‌آورد. قیمت بالای این محصول که بهترین دوربین گوشی سامسونگ در 2020 نیز مزید بر علت می‌شود. با این حال،‌اگر به دنبال خرید بهترین و قدرتمندترین سخت‌افزار در یک موبایل اندرویدی و بهترین دوربین گوشی ۲۰۲۰ می‌گردید، گلکسی اس 20 اولترا 5 جی انتخابی عالی برایتان خواهد بود؛ محصولی که بهترین دوربین گوشی حال حاضر را در اختیار دارد.

 

هواوی P40 Pro

بهترین گوشی برای عکاسی

  • تاریخ عرضه: آوریل 2020 (فروردین 1399)
  • دوربین‌های پشتی: دوربین اصلی 50 مگاپیکسل (دیافراگمf/1.9 )، دوربین دوم 40 مگاپیکسل (دیافراگم f/1.8 ultra wide angle)، دوربین سوم 12 مگاپیکسل (دیافراگم f/3.4)
  • دوربین‌ سلفی:32 مگاپیکسل
  • وزن: 209 گرم | ابعاد:2 در 72.6 در 8.95 میلی‌متر | حافظه: 256 گیگابایت

نقاط قوت:

  • ماژول دوربین 50 مگاپیکسلی Leica
  • عملکرد عالی در نور کم
  • کیفیت ویدیو 4K بسیار خوب

نقاط ضعف:

  • عدم پشتیبانی از خدمات گوگل
  • زوم 50 برابری ضعیف

شاید بتوان یکی از زیباترین گوشی‌‌های سال‌های گذشته را P40 Pro دانست. این محصول که بهترین گوشی هواوی از نظر دوربین در 2020 است، سخت‌افزار قدرتمندی داشته و به عنوان یکی از پرچمداران این شرکت شناخته می‌شود. دوربین این گوشی، همه آنچه از یک محصول هواوی در نظر دارید را ارائه می‌دهد. تصاویر خروجی عمیق و با جزییات، به راحتی این محصول را به بهترین گوشی برای عکاسی 2020 تبدیل می‌کنند.

قابلیت زوم 50 برابری،‌ همچون موارد مشابه در گوشی‌های دیگر، چندان به کار نخواهد آمد. تمامی دوربین‌های گوشی P40 Pro عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود نشان داده و به راحتی آن را در صدر جدول بهترین گوشی از نظر دوربین قرار می‌دهند. فیلم‌های ضبط شده توسط این گوشی نیز یکی از بهترین‌ها در بین محصولات موجود در بازار بوده و ابزاری عالی برای تولیدکنندگان محتوا هستند. با وجود تمامی این نکات، عدم پشتیبانی محصولات هواوی از خدمات گوگل منجر به صرف نظر بسیاری از هواداران از خرید آن خواهد شد. هواوی P40 Pro، جایگزین بهترین دوربین گوشی 2018 این شرکت یعنی P30 Pro شده و انتخابی عالی برای علاقه‌مندان به عکاسی است.

 

اپل آیفون SE 2020

بهترین دوربین گوشی حال حاضر

  • تاریخ عرضه: آوریل 2020 (فروردین 1399)
  • دوربین‌های پشتی: 12 مگاپیکسل
  • دوربین‌ سلفی:7 مگاپیکسل
  • وزن: 148 گرم | ابعاد: 138.4 در 67.3 در 7.3 میلی‌متر | حافظه: 64/256 گیگابایت

نقاط قوت:

  • ویدیو 4K عالی
  • عملکرد عالی در فضاهای روشن

نقاط ضعف:

  • فقدان زوم
  • دوربین تکی و قدیمی

قیمت فوق‌العاده و امکانات قابل توجه، به راحتی منجر به قرار گرفتن آیفون SE جدید در میان لیست‌های بهترین گوشی‌های موجود در بازار می‌شوند. این محصول را باید یکی از نامزدهای کسب مقام بهترین دوربین گوشی میان رده در سال جاری دانست. اپل در ساخت این محصول، از ترکیب بدنه و دوربین آیفون 8 و پردازنده و جادوی نرم‌افزاری آیفون 11 پرو استفاده کرده است. نتیجه این ترکیب، موبایلی خوش‌دست، خوش‌قیمت و مدرن بوده که با ارائه کیفیت عکاسی بالا و ویدیو 4K در زمره بهترین گوشی ها از نظر دوربین قرار می‌گیرد.

صفحه نمایش 4.7 اینچی و نسبتا کوچک این گوشی، دارای رزولوشن 720p بوده و با گران‌ترین و بهترین دوربین گوشی 2020 فاصله قابل توجهی دارد. در هر صورت،‌اگر به دنبال خرید محصولی ارزشمند و با قیمت مناسب هستید، آیفون SE جدید برای شماست.

 

شیائومی Mi Note 10

بهترین گوشی شیائومی از نظر دوربین

  • تاریخ عرضه: دسامبر 2019 (دی 1398)
  • دوربین‌های پشتی: دوربین اصلی 108 مگاپیکسل (دیافراگم f/1.7)، دوربین دوم 12 مگاپیکسل (دیافراگم f/2.0)، دوربین سوم 5 مگاپیکسل (دیافراگم f/2.0)، دوربین چهارم 20 مگاپیکسل (دیافراگم f/2.2) و دوربین پنجم 2 مگاپیکسل (دیافراگم f/2.4)
  • دوربین‌ سلفی: 32 مگاپیکسل
  • وزن: 208 گرم | ابعاد: 157.8 در 74.2 در 9.7 میلی‌متر | حافظه: 128 گیگابایت

نقاط قوت:

  • جزییات فراوان دوربین اصلی
  • انبوهی از حالت‌های مختلف عکاسی و فیلمبرداری
  • دامنه گسترده دیافراگم‌ها

نقاط ضعف:

  • سخت‌افزار میان‌رده
  • تنها دوربین اصلی در حد و اندازه‌های پرچمداران است
  • نبود امکان ارتقای حافظه

بهترین گوشی شیائومی از نظر دوربین در سال 2020 را می‌توان Mi Note 10 دانست. این محصول با دوربین پنج‌گانه و سنسور 108 مگاپیکسلی خود به عنوان رقیبی جدی برای کسب لقب بهترین دوربین گوشی 2020 شناخته می‌شود. شاید بتوان تنها رقیب جدی این محصول را دو مورد اول لیست پیش رو یعنی آیفون 11 پرو و گلکسی اس 20 اولترا دانست.

رزولوشن و شمار پیکسل‌های شیائومی Mi Note 10 از تمامی دوربین‌های حرفه‌ای و بدون دوربین موجود در بازار بیشتر است. این محصول، همچون بهترین گوشی چهار دوربینه موجود در بازار از فناوری Pixel Binning برای ثبت تصاویر استفاده می‌کند. این تکنیک، هر چهار پیکسل را به یک پیکسل تبدیل کرده و در نورپردازی مناسب، خروجی عالی و شگفت‌انگیزی ارائه می‌دهد. با این وجود، ضعف دوربین‌های فرعی از تبدیل می نوت 10 پرو به بهترین گوشی از نظر دوربین جلوگیری می‌کند.

 

وان پلاس 8 پرو

گوشی چهار دوربینه

  • تاریخ عرضه: آوریل 2020 (فروردین 1399)
  • دوربین‌های پشتی: دوربین اصلی 48 مگاپیکسل (دیافراگم f/1.8)، دوربین دوم 8 مگاپیکسل (دیافراگم f/2.4)، دوربین سوم 48 مگاپیکسل (دیافراگم f/2.2) و دوربین چهارم 5 مگاپیکسل (دیافراگم f/2.4)
  • دوربین‌ سلفی: 16 مگاپیکسل
  • وزن: 199 گرم | ابعاد: 165.3 در 74.4 در 8.5 میلی‌متر | حافظه: /256128 گیگابایت

نقاط قوت:

  • نمایشگر خارق‌العاده
  • سخت‌افزار قدرتمند

نقاط ضعف:

  • نبود امکان ارتقای حافظه
  • نبود دوربین پریسکوپ

اگر به دنبال ویژگی‌هایی چون عکاسی تله‌فوتو و فضای ذخیره‌سازی 512 گیگابایتی نیستید، وان‌پلاس 8 پرو جایگزینی مناسب برای مدل‌های محبوبی چون اوپو Find X2 Pro به عنوان بهترین گوشی برای عکاسی خواهد بود. نمایشگر و سخت‌افزار این دو مدل کاملا شبیه به هم بوده و وان‌پلاس 8 پرو را در زمره پرچمداران واقعی قرار می‌دهند. سنسور دوربین اصلی این گوشی، محصول جدید سونی یعنی IMX 689 است. در مجموع، وان‌پلاس 8 را می‌توان انتخابی مناسب و مقرون به صرفه برای علاقه‌مندان به عکاسی با موبایل دانست.

در ادامه لیست نامزدهای قویترین دوربین گوشی را مشاهده کنید. محصولات موجود در صفحه دوم، کمی قدیمی‌تر از نمونه‌های معرفی شده تا به اینجا هستند.

آیفون 11 پرو

بهترین دوربین گوشی سامسونگ 2020

  • تاریخ عرضه: سپتامبر 2019 (شهریور 1398)
  • دوربین‌های پشتی: دوربین اصلی 12 مگاپیکسل (دیافراگم f/2.4، مجهز به لرزش گیر اپتیکال)، دوربین دوم 12 مگاپیکسل (دیافراگم f/1.8)، دوربین سوم 12 مگاپیکسل (دیافراگم f/2)
  • دوربین‌ سلفی: 12 مگاپیکسل F/2.2 | وزن: 188 گرم | ابعاد: 144×71.4×8.1 میلی‌متر | حافظه: 64/256/512 گیگابایت

نقاط قوت:

  • دوربین سه گانه
  • کیفیت باثبات تصاویر
  • افکت‌های پرتره

نقاط ضعف:

  • عدم پشتیبانی از 5G
  • مشخصات نه چندان جاه طلبانه

دوربین سه گانه آیفون 11 پرو با استانداردهای امروزی چندان چشمگیر نیست، اما عملکرد بسیار خوبی دارد. دوربین اصلی این محصول را باید یکی از بهترین دوربین های گوشی 2020 دانست. رنگ‌ها و نوردهی در هر سه دوربین دارای ثبات خوبی هستند، اما این پردازش تصویر است که باعث تمایز این گوشی از رقیبان می‌شود. در حالی که پرچمدارانی همچون هواوی و سامسونگ با HDR، کاهش نویز و شارپ کردن شدید، تصاویر خود را ایجاد می‌کنند، تصاویری که با آیفون 11 ثبت می‌شوند واقعی‌تر بوده و اثری از بیش‌پردازش در آن‌ها دیده نمی‌شود.

لنز اولترا واید جدید در عکاسی‌های مختلف، خارق‌العاده عمل می‌کند و با اینکه کیفیت آن در حد سایر لنزها نیست، هنوز هم تصاویری واضح و عاری از پیچش تولید می‌کند که افق‌های شما را از هر نظر گسترش می‌دهد. آیفون 11 پرو گزینه بسیار مناسبی است اما آیفون 11 پرو مکس هم همین دوربین‌ها را دارد ولی اندازه‌اش کمی بزرگ است. آیفون 11 معمولی هم ارزان‌تر بوده و فاقد لنز 52 میلی‌متری تله فوتو است. در مجموع، آیفون 11 را می‌توان همچنان یک گوشی با بهترین دوربین در 2020 دانست.

 

گوگل پیکسل 4

بهترین گوشی از لحاظ دوربین

  • تاریخ عرضه: اکتبر 2019 (مهر 1398)
  • دوربین‌ پشتی: لنز اصلی واید 12.2 مگاپیکسل (دیافراگم f/1.7)، لنز تله فوتو 16 مگاپیکسل (دیافراگم f/2.4) با زوم 2x
  • دوربین‌های سلفی: دوربین 8 مگاپیکسل (دیافراگم f/1.8)
  • لرزش گیر اپتیکال: دارد | وزن: 162 گرم | ابعاد: 147.1×68.8×8.2 میلی‌متر | حافظه: 64/128 گیگابایت

نقاط قوت:

  • رنگ‌های زیبا و واضح در نور روشن
  • جزئیات و نوردهی عالی
  • پردازش نرم افزاری عالی

نقاط ضعف:

  • نبود لنز زمان پرواز و فوق گسترده

پیکسل 3 ثابت کرده بود که برای ثبت تصاویر عالی می‌توان محدودیت‌های سخت‌افزاری را با تکنیک‌های محاسباتی کنار زد. این گوشی با دوربین خوب خود این راه را ادامه می‌دهد و از یک دوربین دوگانه بهره می‌برد که تصاویر خارق‌العاده‌ای در تمام شرایط ثبت می‌کند. این گوشی دارای ویژگی‌های چشمگیر جدیدی مانند استفاده از یادگیری ماشین در دوربین و همچنین HDR+ زنده است که به شما اجازه می‌دهد تصویر پردازش شده نهایی را قبل از زدن دکمه شاتر ببینید. این محصول از بهترین کیفیت دوربین گوشی در 2020 برخوردار است. این گوشی را باید از مهم‌ترین رقیبان کسب مقام بهترین دوربین گوشی 2020 دانست.

گوگل تکنولوژی Super Res Zoom خود را در این گوشی ارتقا داده است. با کمک لنز تله فوتو، پیکسل 4 می‌تواند تصاویری را تا زوم دیجیتالی 8x ثبت کند که کیفیت آن‌ها تقریبا مشابه تصاویر تثبت شده با یک لنز اوپتیکال است. شاید دوربین این گوشی از برخی جنبه‌ها با توجه به داشتن دو لنز، به گوشی آیفون 11 نرسد اما در بیشتر جوانب دیگر، گوگل باز هم یکی از بهترین دوربین های گوشی برای عکاسی را ارائه کرده است.

 

سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس

  • تاریخ عرضه: آگوست 2019 (مرداد 1397)
  • دوربین‌های پشتی: 12 مگاپیکسل ( لنز واید، دیافراگم f/1.5 تا f/1.4)، دوربین دوم 16 مگاپیکسل ( اولترا واید، دیافراگم f/2.2)، دوربین سوم 12 مگاپیکسل (تله‌فوتو، f/2.1)
  • دوربین‌ سلفی: 10 مگاپیکسل (دیافراگم f/2.2)
  • لرزش گیر اپتیکال: دارد | وزن: 196 گرم | ابعاد: 162.3×77.2×7.9 میلی‌متر | حافظه: 512/1024 گیگابایت

نقاط قوت:

  • دوربین چهارگانه مناسب برای شرایط مختلف
  • عملکرد عالی برنامه دوربین
  • ضبط ویدیو با کیفیت بالا

نقاط ضعف:

  • عملکرد نور پایین ضعیف
  • اشباع رنگی زیاد

دوربین گلکسی نوت 10/ note-10-camera

یکی دیگر از نامزدهای مهم کسب لقب بهترین دوربین گوشی 2020 را باید گلکسی نوت 10 پلاس دانست. گلکسی نوت 10 پلاس توان انجام هر کاری را دارد. می‌خواهید عکس پرتره بگیرید؟ لنز تله فوتو و سنسور زمان پرواز این گوشی عالی هستند. می‌خواهید یک عکس از منظره بگیرید؟ لنز زاویه فوق عریض 117 درجه‌ای این گوشی دقیقا با این هدف طراحی شده است. در مرکز دوربین چهارگانه پشتی هم یک لنز 12 مگاپیکسلی اصلی قرار دارد که با توجه به سیستم دیافراگم متغیر برگرفته شده از گلکسی اس 10، می‌تواند در هر شرایطی عملکرد مناسب داشته باشد. این محصول را می‌توان بهترین گوشی برای عکاسی در 2020 دانست.

البته نوت 10 همیشه تصاویری که می‌خواهیم را با پردازش‌های خود، آنگونه که باید ثبت نمی‌کند. با این وجود با بهترین دوربین گوشی دارای انعطاف پذیری زیاد طرف هستیم. می‌توانید از قلم اس پن آن به عنوان دکمه شاتر دوربین استفاده کنید که هنگام عکاسی با یک سه‌پایه بسیار به درد می‌خورد. تکنولوژی بهینه کننده صحنه سامسونگ هم از هوش مصنوعی برای تشخیص موارد مختلف و اعمال تنظیمات مناسب بر اساس آن‌ها، باعث ثبت تصاویر زیبایی می‌شود. در مجموع، گلکسی نوت 10 پلاس از نامزدهای لقب بهترین دوربین موبایل 2020 است.

 

هواوی پی 30 پرو

  • تاریخ عرضه: آوریل 2019 (فروردین 1398)
  • دوربین‌های پشتی: دوربین اصلی 40 مگاپیکسل (لنز واید، دیافراگم f/1.6، مجهز به لرزش گیر اپتیکال)، دوربین دوم 20 مگاپیکسل (لنز اولترا واید، دیافراگم f/2.2)، دوربین سوم 8 مگاپیکسل (لنز تله‌فوتو، دیافراگم f/3.4، با لرزش گیری اپتیکال)
  • دوربین‌ سلفی: 32 مگاپیکسل | لرزش گیر اپتیکال: دارد | وزن: 192 گرم | ابعاد: 158×73.4×8.4 میلی‌متر | حافظه: 128/256/512 گیگابایت

نقاط قوت:

  • بهترین زوم
  • عکاسی خارق‌العاده در محیط‌های کم نور
  • حالت دستی با امکان تنظیم مولفه‌های گوناگون

نقاط ضعف:

  • صفحه نمایش 1080p
  • حالت پرو می‌توانست بهتر از این‌ها باشد

بهترین گوشی ها از نظر دوربین

پی 30 پرو نقاط قوت زیادی دارد که آن را به یک گوشی دوست داشتنی و همچنین بهترین گوشی از نظر دوربین در 2020 تبدیل کرده‌ است. دوربین آن علاوه بر مشخصات سخت افزاری بسیار قدرتمند می‌تواند در محیط‌های کم نور تصاویر بی‌نظیری بگیرد و البته زوم اپتیکال 5 برابر آن را هم نباید فراموش کنیم. در پنل پشتی 4 لنز جای گرفته‌اند که یکی از آن‌ها لنز مدت پرواز است.

وجود این لنز به این معناست که دوربین درک بالایی از عمق در تصاویر دارد. از نظر ما بهتر بود هواوی از نمایشگر بهتری استفاده می‌کرد و قیمت معقول‌تری را هم برای این گوشی در نظر می‌گرفت، ولی با این وجود در حال حاضر هواوی پی 30 پرو به تنهایی به عنوان گوشی با بهترین دوربین در 2019 شناخته می‌شود. ما پی 20 پرو را در این لیست نیاوردیم ولی اگر بتوانید آن را خریداری کنید آن گوشی‌ هم دوربین بدون نقصی دارد. این محصول را می‌توان بهترین دوربین گوشی 2020 دانست.

 

گوگل پیکسل 3

بهترین کیفیت دوربین گوشی

  • تاریخ عرضه: اکتبر 2018 (مهر 1397)
  • دوربین‌ پشتی: 12.2 مگاپیکسل، دیافراگم f/1.8، لنز 28 میلی‌متری واید، دوال پیکسل
  • دوربین‌های سلفی: دوربین اول 8 مگاپیکسل، دیافراگم f/1.8، لنز 28 میلی‌متری واید | دوربین دوم 8 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.2، لنز 19 میلی‌متری اولترا واید
  • لرزش گیر اپتیکال: دارد | وزن: 148 گرم | ابعاد: 145.6×68.2×7.9 میلی‌متر | حافظه: 64/128 گیگابایت

نقاط قوت:

  • زوم فوق‌العاده
  • عملکرد حیرت انگیز دوربین در حالت شب
  • امکان تنظیم دستی پارامترهای مختلف

نقاط ضعف:

  • دوربین پشتی تنها یک لنز دارد
  • عملکرد نه چندان جالب ویژگی Super Res Zoom

نسخه اول گوگل پیکسل که در سال 2016 عرضه شد نشان داد که چطور با پردازش پیشرفته تصاویر می‌توان محدودیت‌های یک دوربین‌ با سنسور کوچک را از پیش رو برداشت. دوربین 12.2 مگاپیکسلی گوگل پیکسل 3 با دیافراگم f/1.8 و لنز 28 میلی‌متری خود تصاویری را ثبت می‌کند که حتی از تصاویر هواوی پی 30 پرو نیز شفاف‌تر هستند و جزئیات بیشتری دارند. علاوه بر این گوگل در مقایسه با هواوی به میزان کمتری تصاویر را پردازش می‌کند، در نتیجه تصاویر به خصوص هنگام عکسبرداری از اشخاص ظاهر طبیعی‌تری دارند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، پیکسل 3 بهترین کیفیت دوربین گوشی در 2019 را دارد اما با وجود اینکه از نظر کیفیت تصاویر حرف اول را می‌زند، اما به دلیل تک لنز بودنش، تنوعی که هنگام استفاده از گوشی‌های چند دوربینه دارید را ندارد. بسیاری این محصول را بهترین دوربین گوشی 2020 می‌دانند.

گوگل پیکسل 3 ایکس ال/ Google-Pixel-3-XL

یکی از ویژگی‌های مهم این گوشی Super Res Zoom است. این ویژگی به جای آن که بر روی یک قسمت از تصویر زوم کند، چندین نما را با یکدیگر ادغام کرده و یک تصویر که به صورت دیجیتالی زوم شده است را نشان می‌دهد. این قابلیت در مقایسه با زوم اپتیکال سایر رقبا جزئیات کمتری را به نمایش می‌گذارد. تصاویری که با زوم 2 برابر گرفته می‌شوند قابل استفاده هستند ولی اگر بیشتر از این زوم کنید، تصویر مانند زوم دیجیتال دوربین‌های قدیمی محو و تار می‌شود به طوری که اصلا با تصاویر لنز تله‌فوتو پی 30 پرو و آنر 20 پرو قابل قیاس نیست. به همین دلیل پیکسل 3 موفق نشد عنوان بهترین گوشی از لحاظ دوربین در 2020 را به خود اختصاص دهد.

 

آنر 20 پرو

قوی ترین دوربین گوشی

  • تاریخ عرضه: جون 2019 (خرداد 1398)
  • دوربین‌های پشتی: دوربین اصلی 48 مگاپیکسل (دیافراگم f/1.4، لنز واید) ، دوربین دوم 16 مگاپیکسل (دیافراگم f/2.2، لنز اولترا واید)، دوربین سوم 8 مگاپیکسل ( دیافراگم f/2.4، لنز تله‌فوتو)
  • دوربین‌ سلفی: 32 مگاپیکسل
  • لرزش گیری اپتیکال: دارد | وزن: 182 گرم | ابعاد: 154.6x74x8.4 میلی‌متر | حافظه: 256 گیگابایت

نقاط قوت:

  • کیفیت بسیار عالی تصاویر در هر محیطی
  • زوم اپتیکال 3 برابر
  • قیمت بسیار اندک برای دوربینی با این مشخصات

نقاط ضعف:

  • عدم وجود دوربین مدت پرواز
  • عدم وجود سنسور RYYB در دوربین اصلی

مشخصات دوربین آنر 20 پرو تقریبا در همان سطح هواوی پی 30 پرو است. البته از آنجایی که آنر زیر مجموعه هواوی به حساب می‌آید، این موضوع آنقدرها هم تعجب برانگیز نیست. در این گوشی چهار دوربین در پنل پشتی داریم. دوربین اصلی 48 مگاپیکسل بوده که نهایت ایزو آن 204,800 و دیافراگم آن هم f/1.4 است. این مقادیر بیشترین مقادیر از نوع خود در میان تمامی گوشی‌ها هستند و از همین رو این گوشی قادر است تصاویر شگفت انگیزی در محیط‌های با نور اندک و حتی کاملا تاریک بگیرد.

در کنار این دوربین یک دوربین 8 مگاپیکسلی با لنز تله‌فوتو قرار دارد که زوم اپتیکال 3 برابر را فراهم می‌کند. همچنین یک دوربین 16 مگاپیکسلی با لنز اولترا واید و با فاصله کانونی 13 میلی‌متر نیز در پنل پشتی وجود دارد. اما کوچکترین عضو این جمع یک دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی است که حداقل فاصله کانونی آن تنها 4 سانتی‌متر است. نکته جالب این است که می‌توانید تمام این مجموعه را با نصف قیمت یک آیفون ایکس اس مکس خریداری کنید. از دید ما آنر 20 پرو نسبت به قیمت خود با ارزش‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین دوربین‌ را در میان تمامی گوشی‌های امسال در اختیار دارد و قوی ترین دوربین گوشی 2019 را در این قیمت ارائه می‌دهد. شمار قابل توجهی از مخاطبان، آنر 20 پرو را بهترین دوربین گوشی 2020 می‌دانند.

 

وان پلاس 7 پرو

بهترین دوربین موبایل

  • تاریخ عرضه: می 2019 (اردیبهشت 1398)
  • دوربین‌های پشتی: دوربین اصلی 48 مگاپیکسل (f/1.6)، دوربین دوم 8 مگاپیکسل (f/2.4) و دوربین سوم 16 مگاپیکسل (f/2.2)
  • دوربین‌ سلفی: 16 مگاپیکسل
  • وزن: 162.6 گرم | ابعاد: 162.6×75.9×8.8 میلی‌متر | حافظه: 128/256 گیگابایت

نقاط قوت:

  • لنزهای با کیفیت لایکا
  • بهترین حالت پرتره در میان گوشی‌ها
  • ویژگی‌های قدرتمند در حالت پرو

نقاط ضعف:

  • عدم وجود لنز مونوکروم
  • پردازش بیش از اندازه تصاویر

مهمترین ویژگی وان پلاس 7 پرو صفحه نمایش یکپارچه آن است که به لطف به کارگیری از یک دوربین‌ پاپ‌آپ حاصل شده است. علاوه بر این دوربین اصلی آن‌هم بهترین دوربینی است که تا به حال در یک گوشی وان پلاس دیده‌ایم. این دوربین 48 مگاپیکسلی دارای یک لنز واید با دیافراگم f/1.6 است و قادر است جزئیات زیادی از صحنه و سوژه را حفظ کند. به لطف دوربین تله‌فوتو با قابلیت زوم 3 برابر و دوربین اولترا واید و 13 میلی‌متری، وان پلاس 7 پرو تنوع بسیار زیادی در عکاسی از محیط‌ها و سوژه‌های مختلف در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین با وجود لرزش گیر اپتیکال در دوربین‌های اصلی و دوربین تله‌فوتو تصاویر به خوبی به ثبت می‌شوند.

این گوشی هنگام عکاسی در روز هیچ نقطه ضعفی از خود نشان نمی‌دهد ولی وقتی به محیط‌های کم نور می‌رسیم حالت شب آن توانایی رقابت با امثال پیکسل 3 و پی 30 پرو را ندارد. افزون بر این، گوشی از شارژ وایرلس پشتیبانی نمی‌کند و به طور رسمی اعلام نشده تا چه حد در برابر آب مقاوم است؛ به همین دلیل، این محصول نتوانسته رتبه بهتری کسب کند. وان پلاس 7 پرو با قیمت مناسب و ظاهر جذاب و زیبا خود هنوز هم ارزش خرید داشته و نامزد بهترین دوربین موبایل 2020 است.

 

سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس

samsung-galaxy-s10-plus / سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس / بهترین دوربین گوشی سامسونگ در 2019

  • تاریخ عرضه: مارچ 2019 (اسفند 1397)
  • دوربین‌های پشتی: 12 مگاپیکسل ( لنز واید، دیافراگم f/1.5)، دوربین دوم 16 مگاپیکسل ( اولترا واید، دیافراگم f/2.2)، دوربین سوم 12 مگاپیکسل (تله‌فوتو، f/2.4)
  • دوربین‌ سلفی: 10 مگاپیکسل
  • لرزش گیر اپتیکال: دارد | وزن: 175 گرم | ابعاد: 157.6×74.1×7.8 میلی‌متر | حافظه: 128/512/1024 گیگابایت

نقاط قوت:

  • دوربین سه گانه با قابلیت‌های متنوع و چند سویه
  • عملکرد عالی برنامه دوربین
  • ضبط ویدیو با کیفیت بسیار بالا

نقاط ضعف:

  • زوم محدود لنز تله‌فوتو
  • اندازه بزرگ گوشی و امکان لیز خوردن آن از دست

بهترین گوشی سامسونگ از نظر دوربین

گوشی‌های سری اس گلکسی همیشه از نظر دوربین‌ حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند و گلکسی اس 10 پلاس نیز از این قاعده مستثنی نیست. این گوشی بهترین دوربین گوشی سامسونگ در 2019 را داراست. دوربین سه گانه آن شاید نسبت به دوربین‌های چهار گانه‌ای که امروزه در گوشی‌های هوشمند به کار گرفته می‌شود کمی ضعیف به نظر برسد ولی سامسونگ توانسته لنزهای اولترا / اولترا واید / تله‌فوتو را به خوبی با یکدیگر ترکیب کند که نتیجه آن عملکرد چند سویه و بسیار خوب این دوربین‌ها است.

احتمالا پس از اینکه دیدید دوربین اصلی یک دوربین 12 مگاپیکسلی است کمی متعجب و سرخورده شدید ولی باید این نکته را هم به خاطر داشته باشید که دوربین‌های 40 یا 48 مگاپیکسلی که در گوشی‌های رقبا می‌بینیم تقریبا در همه مواقع تصاویر را به صورت 10 یا 12 مگاپیکسل ثبت می‌کنند. نکته مثبت بعدی افزوده شدن فناوری جدید لرزش گیر دیجیتال سامسونگ و همچنین پشتیبانی از +HDR10 برای ویدیوهای با کنتراست بالا است که نشان دهنده تعهد بالای سامسونگ به ضبط ویدیوهای با کیفیت 4K در این گوشی است. با تمام این تفاصیل شکی نیست که گلکسی اس 10 پلاس دارای بهترین دوربین گوشی سامسونگ در 2019 است.

 

آیفون ایکس اس

گوشی با دوربین خوب

  • تاریخ عرضه: اکتبر 2018 (مهر 1397)
  • دوربین‌های پشتی: دو دوربین 12 مگاپیکسلی با لنزهای واید و تله‌فوتو، دیافراگم f/1.8 و f/2.4 | دوربین‌ سلفی: 7 مگاپیکسل
  • لرزش گیر اپتیکال: دارد | ابعاد: 143.6×70.9×7.7 میلی‌متر | حافظه: 64/256 گیگابایت

نقاط قوت:

  • عملکرد فوق‌العاده دوربین در حالت پرتره
  • عملکرد بی‌نظیر دوربین جلویی در عکس‌های سلفی

نقاط ضعف:

  • رنگ‌ها در بعضی مواقع بیش از حد اشباع می‌شوند
  • قیمت گزاف

شاید پرداخت هزینه زیاد این گوشی در مقایسه با عملکردی که از دوربین‌ به دست می‌آورید منطقی به نظر نرسد اما اگر دوربین را فاکتور بگیریم، با خرید این گوشی می‌توانید صاحب بهترین آیفونی شوید که اپل تا به امروز تولید کرده است. اپل با استفاده از حرف X نشان داد که می‌خواهد تغییر بزرگی را در آیفون‌های خود رقم بزند و با وجود اینکه آیفون ایکس اس آنقدرها با مدل ایکس تفاوت ندارد، ولی دارای یک نمایشگر 5.8 اینچی است که وقتی آن را در دست بگیرید بیشتر از همه طراحی و ظاهر بسیار مدرن آن توجه شما را به خود جلب می‌کند. علاوه بر این برنامه دوربین نیز به اندازه قابل توجهی بهبود پیدا کرده است.

فیس آیدی اپل / Apple FaceID

دوربین دو گانه این گوشی 12 مگاپیکسل است که دیافراگم یکی f/1.8 و دیگری f/2.4 و هردو آن‌ها دارای لرزش گیر اپتیکال هستند و می‌توانند تصاویر تحسین برانگیزی ثبت کنند. در این تصاویر رنگ‌ها ظاهر طبیعی دارند و وجود یک لنز تله‌فوتو نیز به حفظ جزئیات مناظر و سوژه‌هایی که از دوربین فاصله دارند کمک شایانی کرده است، به طوری که از این نظر دوربین این گوشی عملکرد بسیار بهتری نسبت به سایر گوشی‌های موجود در بازار دارد. در این مدل یک سنسور جدید اضافه شده که قادر است تصاویر را با پیکسل‌هایی به اندازه 1.4 میکرو متر ضبط کند که 0.2 بیشتر از مدل قبلی است و همچنین به لطف تراشه جدیدی که در این مدل استفاده شده این سنسور دو برابر مدل پیشین خود سرعت دارد و از Smart HDR و کنترل عمق میدان (Depth Control) هم پشتیبانی می‌کند. تمامی این موارد دست به دست هم می‌دهند تا این گوشی نامزد بهترین دوربین گوشی 2020 باشد.

 

گوشی اوپو رنو 10x زوم

قویترین دوربین گوشی

  • تاریخ عرضه: آپریل 2019 (فروردین 1398)
  • دوربین‌های پشتی: دوربین اصلی 12 مگاپیکسل (لنز 26 میلی‌متری واید، دیافراگم f/1.6)، دوربین‌ دوم 12 مگاپیکسل (لنز 52 میلی‌متری تله‌فوتو، دیافراگم f/2.4)، دوربین‌ سوم 12 مگاپیکسل ( لنز 16 میلی‌متری اولترا واید، دیافراگم f/2.4)
  • دوربین‌ سلفی: 8 مگاپیکسل
  • لرزش گیر اپتیکال: دارد | وزن: 206 گرم | ابعاد: 162.6×75.9×8.8 میلی‌متر | حافظه: 256 گیگابایت

نقاط قوت:

  • قابلیت زوم فوق‌العاده
  • ویژگی‌های دوربین همه کاره
  • صفحه نمایش عالی

نقاط ضعف:

  • زوم اوپتیکال با ویدیو کار نمی‌کند

گوشی اوپو رنو 10x زوم دومین گوشی در لیست ما است که از یک دوربین پریسکوپ بهره می‌برد و دارای زوم 5x اوپتیکال است. این یعنی رنو می‌تواند شما را نسبت به هواوی پی 30 پرو به سوژه نزدیک‌تر کند. بدون در نظر گرفتن ویژگی زوم هم با بهترین گوشی از نظر دوربین طرف هستیم. این گوشی دارای یک لنز اصلی 48 مگاپیکسل به همراه یک لنز فوق گسترده است و می‌توان دوربین آن را همه فن حریف دانست.

بهترین دوربین گوشی 2019

از لحاظ سایر مشخصات هم با یک گوشی  پرچمدار طرف هستیم. این مشخصات شامل صفحه 6.4 اینچی امولد، اسنپدراگون 855 و باتری 4000 میلی آمپر ساعتی می‌شود. نکته منفی اصلی گوشی، محدودیت ضبط ویدیو آن است که نمی‌تواند از لنز واید یا تله فوتو برای این کار استفاده کند. سایز بزرگ گوشی هم ممکن است برای همه خوشایند نباشد. اما اگر از این موارد بگذرید، احتمالا گوشی محبوب خود را پیدا کرده‌اید؛ محصولی که به عقیده بسیاری از کاربران، شایسته مقام بهترین دوربین گوشی 2020 است.

 

سونی اکسپریا 1

با کیفیت ترین دوربین گوشی

  • تاریخ عرضه: ژوئن 2019 (خرداد 1398)
  • دوربین‌های پشتی: دوربین اصلی 48 مگاپیکسل (واید، دیافراگم f/1.6)، دوربین‌ دوم 13 مگاپیکسل (تله‌فوتو، دیافراگم f/3.0)، دوربین‌ سوم 8 مگاپیکسل (اولترا واید، دیافراگم f/2.2)
  • دوربین‌ سلفی: 16 مگاپیکسل
  • ابعاد: 167x72x8.2 میلی‌متر | حافظه: 128 گیگابایت

نقاط قوت:

  • قابلیت‌های عالی در حالت پرو ویدیو
  • دوربین با قابلیت‌های متنوع و چند سویه

نقاط ضعف:

  • عمر باتری می‌توانست بهتر از این‌ها باشد
  • عدم پشتیبانی از شارژ وایرلس

sony xperia 1 / سونی اکسپریا 1

بهترین انتخاب برای کسانی که به طور حرفه‌ای ویدیو ضبط می‌کنند و یا علاقه‌مندان به سینما که به دنبال ساخت کلیپ و فیلم با گوشی خود هستند، سونی اکسپریا 1 است. با این گوشی می‌توان تصاویر را به صورت سینمایی و با نسبت 21:9 ضبط کرده و در کنار آن می‌توان تمام تنظیمات را به صورت دستی تنظیم کرد. علاوه بر این چندین حالت رنگ مختلف برای پیاده سازی در تصاویر وجود دارد که پس از پایان فیلمبرداری و در مرحله پردازش تصویر به خصوص با نرم افزارهایی نظیر Premiere Pro یا Davinci Resolve خیلی به کار می‌آیند.

خوشبختانه سایر موارد و قسمت‌های این گوشی نیز به همین خوبی هستند، از صفحه نمایش حیرت انگیز 4K HDR گرفته تا رابط کاربری زیبا و تراشه پرسرعت آن که قدرت زیادی را در اختیار گوشی قرار می‌دهد. البته اکسپریا 1 بدون نقص نیست؛ مثلا باتری 3330 میلی‌آمپری که سونی استفاده کرده می‌توانست حجم بیشتری داشته باشد و از شارژ وایرلس هم پشتیبانی کند. ولی اگر این موارد برایتان اهمیتی ندارد و می‌خواهید از صفحه نمایش سینماتیک آن لذت ببرید اکسپریا 1 شما را نا امید نخواهد کرد و قطعا نامزد بهترین دوربین گوشی ۲۰۲۰ است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید نقد و بررسی ما از این گوشی را نیز مطالعه کنید.

 

گوگل پیکسل 3a

google pixel 3a / گوگل پیکسل 3a / بهترين دوربين موبايل 2019

  • تاریخ عرضه: آپریل 2019 (فروردین 1398)
  • دوربین‌ پشتی: 12 مگاپیکسل (f/1.8) | دوربین‌ سلفی: 8 مگاپیکسل
  • لرزش گیر اپتیکال: دارد | وزن: 147 گرم | ابعاد: 151.3×70.1×8.2 میلی‌متر | حافظه: 64/128 گیگابایت

نقاط قوت:

  • کیفیت بسیار بالای دوربین نسبت به قیمت گوشی
  • رابط کاربری اصلی اندروید

نقاط ضعف:

  • عملکرد کاملا خودکار دوربین
  • ممکن است باب میل علاقه‌مندان به عکاسی نباشد

گوگل پیکسل 3a اولین گوشی میان رده گوگل به حساب می‌آید که از دوربینی در سطح دوربین‌های پرچمدار بهره می‌برد و به همین دلیل تجربه عکسبرداری با گوشی‌های پیکسل را بیشتر از قبل در دسترس کاربران قرار داده است. این گوشی از نظر مشخصات دوربین با لنز 12 مگاپیکسلی و دیافراگم f/1.8 خود اصلا نباید در این لیست قرار داشته باشد، ولی به لطف جادوی نرم‌ افزای گوگل، پیکسل 3a قادر است در هر شاتی تصاویر با کیفیتی را به ثبت برساند.

این گوشی همچنین دارای حالت Night Sight برای تصویربرداری در شب است که با نوردهی طولانی خود می‌تواند شب را به روز تبدیل کند. این به این معناست که وقتی حرف از عکاسی در محیط‌های کم نور به میان می‌آید، این گوشی میان رده می‌تواند با امثال پی 30 پرو و آیفون ایکس اس که دو برابر آن قیمت دارند رقابت کند. 3a با وجود اینکه مناسب بازی نیست و به سختی می‌توان آن را یک گوشی رویایی به حساب آورد، ولی بهترین دوربین گوشی میان رده 2020 برای کسانی است که بدون صرف هزینه هنگفت می‌خواهند یک گوشی با دوربین‌ با کیفیت را در اختیار داشته باشند.

 

شیائومی می 9

بهترین دوربین گوشی سامسونگ

  • تاریخ عرضه: آپریل 2019 (فروردین 1398)
  • دوربین‌های پشتی: دوربین اصلی 48 مگاپیکسل (f/1.8)، دوربین دوم 12 مگاپیکسل (f/2.2) و دوربین سوم 16 مگاپیکسل (f/2.2)
  • دوربین‌ سلفی: 20 مگاپیکسل
  • لرزش گیر اپتیکال: ندارد | وزن: 173 گرم | ابعاد: 157.5×74.7×7.6 میلی‌متر | حافظه: 64/128 گیگابایت

نقاط قوت:

  • ارزش خرید بسیار بالا نسبت به قیمت
  • دوربین‌ فوق‌العاده نسبت به قیمت

نقاط ضعف:

  • تصاویر گرفته شده در شب فاصله زیادی با بهترین‌ها دارند
  • عدم وجود لرزش گیر اپتیکال

Xiaomi Mi 9/شیائومی می 9

شیائومی می 9 از نظر قیمت یک گوشی کاملا ایده‌آل است و می‌تواند در محیط‌هایی که نور به اندازه مناسبی وجود دارد، تصاویر با کیفیت و با دامنه دینامیک قابل توجهی بگیرد و رنگ‌ها را نیز به خوبی حفظ کند. دوربین‌ سه گانه می 9 که یکی از بهترین دوربین های گوشی 2019 است شامل یک لنز واید، یک لنز سوپر واید و یک لنز تله‌فوتو است. به لطف نرم‌افزار هوشمند گوشی، دوربین در حالت پرتره به خوبی پس زمینه را از فوکوس خارج می‌کند. ویژگی که بیشتر از همه آن را با آیفون ایکس اس که قیمت به مراتب بیشتری دارد می‌شناسیم.

در محیط‌های کم نور کاملا مشخص می‌شود دوربین توانایی رقابت با دوربین سایر گوشی‌ها را ندارد و فاصله زیادی با گوشی با بهترین دوربین در 2019 دارد. عدم وجود لرزش گیر اپتیکال سبب شده سرعت شاتر زیاد شود و همچنین نویز تصویر نیز بیش از حد کاهش پیدا کند. با این حال، لرزش گیر الکترونیکی دوربین که هنگام ضبط ویدیو کار خود را شروع می‌کند عملکرد خوبی دارد. گوشی در حالت ویدیو می‌تواند با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه تصاویر را ضبط کند، این موضوع در کنار بهره‌مندی از تراشه و پردازنده‌ای که در سطح گوشی‌های پرچمدار هستند این گوشی را به مقرون به صرفه‌ترین گوشی لیست ما و نامزد با کیفیت ترین دوربین گوشی 2020 تبدیل کرده است.

 

ایسوس زنفون 6

zenfone-6 asus / ایسوس ذنفون 6 / بهترین گوشی از نظر دوربین در 2019

  • تاریخ عرضه: آپریل 2019 (اردیبهشت 1398)
  • دوربین‌های پشتی: دوربین اول 48 مگاپیکسل (f/1.8) و دوربین دوم 13 مگاپیکسل (f/2.4)
  • دوربین‌ سلفی: 8 مگاپیکسل
  • لرزش گیر اپتیکال: دارد | وزن: 190 گرم | ابعاد: 159.1×75.4×9.2 میلی‌متر | حافظه: 64/128/512 گیگابایت

نقاط قوت:

  • کیفیت عالی تصاویر سلفی
  • ظرفیت باتری بسیار زیاد

نقاط ضعف:

  • نمایشگر LCD استفاده شده به خوبی نمایشگرهای اولد نیست
  • عملکرد قابل قبول و نه فوق‌العاده هنگام عکاسی در شب

ایسوس زنفون 6/ Asus Zenfone 6ت

ایسوس زنفون 6 توانسته با زیر پا گذاشتن تمامی قواعد طراحی، بدون داشتن دوربین سلفی، بهترین دوربین‌ سلفی را در میان رقبای خود داشته باشد. چطور چنین چیزی ممکن است؟ به این صورت که دوربین دو گانه‌ای که در پشت گوشی قرار دارد وقتی بخواهید سلفی بگیرید به طور مکانیکی موقعیت خود را تغییر می‌دهد و رو به شما قرار می‌گیرد. در این حالت کاربر می‌تواند با بهترین دوربین گوشی از خود سلفی بگیرد. در نتیجه به احتمال زیاد بلاگرها و کاربران اینستاگرام خریداران اصلی این گوشی باشند. اما گذشته از دوربین، این گوشی نقاط قوت دیگری هم دارد که مهمترین آن یک باتری 5000 میلی‌ آمپری است. زنفون 6 با این باتری به راحتی می‌تواند یک روز کامل دوام بیاورد. علاوه بر این در بحث تراشه و پردازنده نیز در زمره گوشی‌های پرچمدار قرار می‌گیرد. بسیاری از کارشناسان، این ساخته ایسوس را از نامزدهای بهترین دوربین گوشی 2020 به حساب می‌آورند.

به تمام این موارد باید قیمت معقول آن را هم اضافه کنیم. با وجود اینکه نمایشگر گوشی اولد نیست ولی باز هم کیفیت تحسین برانگیزی دارد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که دوربین اصلی زنفون 6 به خوبی دوربین‌های اصلی سایر گوشی‌های حاضر در این لیست نیست ولی به دلیل طراحی مبتکرانه و منحصر به فرد خود در بخش تصاویر سلفی بهترین کیفیت دوربین گوشی در 2019 را ارائه می‌دهد و یک دوربین برجسته به حساب می‌آید که استحقاق قرار گرفتن در لیست گوشی‌هایی با بهترین دوربین موبایل 2019 را دارد.

 


سخن پایانی


بهترین دوربین گوشی ۲۰۲۰

در این مطلب به گزیده‌ای از قدرتمندترین نامزدهای مقام بهترین گوشی از نظر دوربین پرداختیم؛ محصولاتی قدرتمند و جذاب که رضایت علاقه‌مندان به عکاسی و فیلمبرداری را به خود جلب خواهند کرد. بهترین دوربین گوشی 2020 از نظر شما کدام است؟ نظراتتان را در پایین صفحه با ما در میان بگذارید.

منابع :

https://www.digikala.com/mag/%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%DA%AF%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C/ – https://www.plaza.ir/mag/139904/178022/top-phone-camera-2020 – https://www.digitalcameraworld.com/uk/buying-guides/best-camera-phone

دیدگاهتان را بنویسید